Tips til ekstra giv når du løper intervaller alene, og årets sprekeste TV-helg

Haha, vel, det er vel en overdrivelse, om så en liten en; denne helgen er det nemlig CrossFit Games 2018, der verdens beste CF-utøvere konkurrerer om å bli «the fittest on earth».

Jeg er vanligvis ikke såå fan av å følge med på sport på TV, men akkurat dette syns jeg er sykt gøy. Det er nok mye fordi man kjenner igjen mye av tingene man gjør fra egen treningshverdag, men også fordi, ja.. det er så sjukt det de klarer å prestere. Videre skiller CrossFit seg litt andre ut fra andre idretter fordi de kun har denne ene konkurransen i året til å vise hva de er gode for. Det vil si at all deres trening og forberedelser handler om denne ene langhelgen, der alt skal stemme, både fysisk og mentalt.

Om du vil følge med anbefaler jeg deg å sjekke ut denne nettsiden, som sender live fra konkurransen hele helgen. Kristin Holte er Norges representant, og det er ikke umulig at hun kommer til å ligge blant topp 10. Videre er det noen norske lag som er med, men generelt er det spennende å følge med på hele gjengen – for noen maskiner! Selv heier jeg selvfølgelig på Kristin, men syns også det hadde vært sjukt gøy å se Sara Sigmundsdottir stikke av med seieren – time will show.

Her kan du sjekke ut de ulike treningsøktene både mennene, kvinnene og de ulike lagene skal igjennom.

Jeg har vært litt sprek i dag selv også, altså.

Jeg startet dagen med å spille inn Treningspodden sammen med Silje, og deretter tok jeg en tur i skogen for å løpe intervaller. Jeg bruke den faste morgentur-ruten min, som består av stort sett oppoverbakker, der jeg løp intervaller. Etter oppvaming på cirka 8 min løp jeg 1 min så hardt jeg klarte, før jeg hvilte, aka. gikk rolig, i 2 minutter. Det gjentok jeg 11 ganger?

Å motivere seg til intervaller på egenhånd syns jeg er litt utfordrende faktisk, spesielt når det ikke gjøres på mølle, og det er kun egne bein og topplokk som står for jobben; jeg har som mål å fokusere på å løfte kneet så høyt som mulig, slik at knærne «fører» og jeg får et godt fraspark med baksiden, i tillegg til å hele tiden tenke fremdriv i hodet – jeg prøver å la det være det eneste som står i hodet på meg – teknikk og ordet fremdriv. Det gjør at jeg har fokus på noe som er hensiktsmessig der og da, og jeg forkaster samtidig andre tanker som jeg ikke trenger der og da – som at dette er blytungt, hvorfor gidder jeg, nå må jeg stoppe, bla, bla, bla – we all have them?

Fyr gjerne løs om du har noen gode tips til hvordan du angriper dine egne løpeøkter, når målet er å pushe litt ekstra. 

Jeg ble ganske most av den løpingen, så nå er det digg å ligge på sofaen og se på andre trimme. Håper du har det bra, og at du sitter igjen med masse energi og overskudd etter ferien som har vært (hvis den er over, da), fremfor stress og tankefest rundt hvordan du skal komme i gang med gode rutiner igjen. Selv har jeg som mål å sakte, men sikkert slide meg inn i rutinene jeg hadde før ferien, og ja.. ikke særlig mer enn det? Ferie er en del av sprekis-livet vi lever, og den ekstra kosen og de litt late dagene har en god plass i et hvilket som helst sprekis-live. Ikke glem det?

Blogges i morgen?

 

Flere
Artikkler