6 gode grunner til at egg er et must i hverdagen min

Reklame ism. Prior

De fleste av dere kjenner til min forkjærlighet for egg, og at jeg stort sett spiser og nyter min faste frokost hver eneste dag; tre egg, masse grønnsaker, og gjerne et par speltlomper til. Derfor vier jeg litt ekstra oppmerksomhet til egget i dagens #matmandag, som samtidig er proppfull med inspirasjon til smarte retter du selv kan mekke??

I videoen under ser dere oppskriften på min faste frokost. I videoen bruker jeg paprika og squash, men nå for tiden er det som regel spinat, paprika og løk. Paprikaen er alltid med – du skjønner hvorfor når du leser resten av innlegget?

Det finnes mange grunner til at jeg er så glad i egg, og hvorfor jeg syns du burde være det også – her er seks av de.

  • Egg inneholder proteiner av svært god kvalitet, i tillegg til en rekke viktige næringsstoffer; vitamin A, B, D, E og K. Egget er også rikt på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen. Det eneste det ikke inneholder er vitamin C – i mitt tilfelle dekker jeg som regel dette med paprika. Andre gode kilder til vitamin C er appelsin, kiwi, kål og brokkoli????

 

  • Egg inneholder jern, som blant annet er med på å frakte oksygen i blodet og er viktig for immunforsvaret – alle celler benytter jern i energiomsetningen sin, som sier noe om hvorfor det kommer ekstra godt med for aktive individer. Flaks at eggeplommen inneholder jern!

 

  • Egg er ikke farlig for kolestrolet. Eggeplommen inneholder kolesterol, men dette betyr lite, om noe, for blodets kolesterolinnhold. Det er helt andre matvarer, de med høyt innhold av mettede fettsyrer, som øker kolesterolet i blodet, slik at det kan bli en helserisiko. Unntaket er mennesker med hyperkolestrolemi, som pga. arvelige faktorer er spesielt utsatt for svært høye kolestrolnivåer.

 

  • Egg er anvendelig! Det finnes jo trillioner av ulike oppskrifter man kan bruke egg til – under ser du tre av mine favoritter, utover frokosten jeg allerede har nevnt.
  1. Bananpannekaker – se oppskrift her.
  2. Egg- og avokadosalat i tortilla – se oppskrift her.
  3. Hjemmelaget tomatsuppe med egg – se oppskrift her.

  • Egg er sunn og smart fastfood. For ikke bare kan de brukes i mange ulike oppskrifter, men også egget i seg selv kan enkelt gi sunn mat på farta. Selv pleier jeg å koke med meg et par egg til travle dager, som funker fint sammen med en frukt eller to, en neve nøtter. Love it!

  • Egg er en avgjørende faktor i mange oppskrifter. Proteinrundstykker, hjemmelaget brød, proteinpannekaker, paier og hjemmelaget pizza; mat som har sin plass i et smart kosthold, og de trenger alle egg for å bli til.

På Prior sin Instagram, @priornorge, finner du masse inspirasjon til hvordan du kan bruke egget best mulig, og i samme slengen, hvordan du får det til å se finest mulig ut. Førstnevnte er jo desidert viktigst, men det er uansett inspirerende å se fresh, smart mat dandert på den måten her – man får lyst til å fylle kroppen med sunn næring, og kose seg glugg i samme slengen?

Men kanskje viktigst; egg finner du i butikken! Selv har jeg forkjærlighet for de ekstra store eggene fra Prior, den blå pakken vet du – mest mulig mat i ett egg, det liker jeg, hehe.

Så, avslutningsvis; jeg liker å tro at jeg er ganske så bereist i denne eggeverdenen. Men kanskje du har noen smarte tips til hvordan jeg kan bruke egg i hverdagen, som jeg enda ikke har nevnt? Isåfall setter jeg stor pris på innspill fra deg i kommentarfeltet, så kan vi «spread the word» sammen.

Håper jeg hører fra deg – god mandag, fintfolk ?

 

Kilder:

Prior.no, LHL.no og matvaretabellen.no. 

Flere
Artikkler