Derfor skal du bruke ulik musikk til ulike treningsøkter

Reklame ism. Telenor Yng

Musikk er en selvsagt del av de fleste treningsformer, og for meg styrer det i stor grad om hvorvidt jeg får en god økt eller ei. Jeg er en av de som muligens dropper treningsøkta dersom jeg glemmer høretelefoner, eventuelt justerer den kraftig, for å ha motivasjon til å gjennomføre uten musikk. Heldigvis skjer det sjeldent. Jeg får stadig mer kontroll på hva slags type musikk jeg bruker til hva, og merker på kroppen hvor mye det har å si for modus og innstilling.

Musikk er jo også et viktig verktøy for mange idrettsutøvere for viktige prestasjoner, og ikke minst på ulike gruppetimer for å sette den riktige stemingen – vi har mye å hente på å være smarte på hva slags musikk vi bruker til hva ?

 

Dynamisk oppvarming/stretching

Her velger jeg som regel en mer eller mindre rolig sang med fin flyt, som tillater kropp og hode å «lukke seg inne» og gå i min egen boble.

Trykk her for å komme til spillelisten. 

 

Kondisjonstrening, gjerne intervaller

Her trenger jeg definitivt mer tempo! Grunnen til det er at treningen fordrer innsats og litt ekstra viljestyrke, samt noe å fokusere på utover det ubehaget jeg opplever når jeg pusher meg selv hardt.

Trykk her for å komme til spillelisten. 

 

Styrketrening

Når jeg trener styrke vil jeg ha noe som setter meg i en litt «røff» modus, om du skjønner? Samtidig syns jeg typisk VG-lista-musikk, med mye vokal og hurramegrund, kan bli litt vel mye. Rap og hip hop er perfekt – føles ut som det hjelper meg til å få ut min indre tøffing, haha.

Trykk her for å komme til spillelisten

.. and there you have it.

Jeg setter stor pris på om du vil dele dine tanker rundt hva slags type musikk du bruker til hva – om du deler spillelisten(e) dine, slik jeg har gjort her, så kanskje jeg ender opp med tidenes samleinnlegg på ulike superlister? Musikktips er ihvertfall jeg alltid stoke på, så hvis du føler for det – del gjerne din musikk i kommentarfeltet. Sharing is caring, haha?

 

Flere
Artikkler