Det finnes to måter å gjøre kettlebellswing på – hvilken er riktig?

God kveld, fine venner. Torsdag betyr ukas leserspørsmål, og her om dagen fikk jeg følgende spørsmål på ukas vlogg (som du forøvrig kan sjekke ut her).

I vloggen kan du se de to ulike variantene av kettlebellswings 6.35 minutter ut i videoen, der Silje gjør den russiske varianten, og jeg gjør amerikanske kettlebellswings.

Det er altså to ulike varianter av kettlebellswing – Russian og American. I den russiske varianten skyter du kula opp i øyehøyde, mens i den amerikanske varianten skal kula ende opp over hodet før du lar den falle ned igjen. Så ja, det er jo ulike øvelser, eller ihvertfall to variasjoner av den samme, hehe. I CrossFit gjør man som regel alltid den amerikanske varianten, og jeg tror det er fordi det da er enklere å telle reps. Det er målbart å vite når kula er rett over hodet, og dermed teller som én reps, kontra det å måle i fart når kula er i øyehøyde. Utover det liker jeg den amerikanske varianten også, da man må ha mer driv i hofta for å klare å få kula opp over hodet. Når det er sagt klarer de fleste å gjøre bevegelsen med tyngre vekter når de kun tar kula til øyehøyde, som igjen kan ende opp med å belaste setemuskulaturen mer enn når du bruker en lettere vekt (som du gjerne gjør når du skal flytte kula videre opp over hodet).

Men uansett, man skal aldri bruke hovedsakelig armer, rygg, eller noe som helst annet, for å bevege kula – krafta kommer alltid fra hofta, og som et resultat av at du skyter hofta frem klarer du å flytte kula opp. Det ser du i videoen at både jeg og Silje gjør, selv om kula ender opp i ulik høyde. Selvfølgelig hjelper man til med overkroppen når man kjører den amerikanske varianten, men kun ved å utnytte kraften som allerede er skapt av hoftepartiet. Nybegynnere bør alltid begynne med den russiske, og fokusere på en korrekt teknikk og god kraftutførelse. Den amerikanske versjonen er å anse som «level 2», som en videreføring av at du mestrer en vanlig kettlebellswing der kula ender opp i øyehøyde eller lavere. Så lenge du kjenner at du bruker rumpa er du all good, og det er ikke nødvendig for oss vanlige mosjonister å gjøre øvelsen noe mer komplisert enn den trenger å være. Tenker jeg da.

Men avsluttende tips, lær deg korrekt kettlebellswings. Ikke bare fordi det ser og følges så mye ryddigere ut enn om du kåler, men også fordi du får en knallgod rumpeøvelse i verktøykassa?

Her i Krotia går dagene som en drøm, og tenk at det allerede i morgen er siste dagen – buhu! Jeg runder av med noen fantastiske bilder som Maren har knipset, med håp om å gi dere der hjemme litt summerfeeling. Gleder meg til å dele ukas treningsuke med dere på lørdag, da jeg får inn mange gode økter her nede, innimellom kvalitetstid med gjengen og annen moro. Ikke minst blir det en rå vlogg på søndag, og jeg skal få mekket et innlegg om workshopen vi hadde tidligere i uka. Mye bra i vente!

Men nå – middag ?

Flere
Artikkler