Komplett guide – hjemmelaget kalkun + tilbehør på 1-2-3!

Reklame ism. Prior

For en stund tilbake ble jeg utfordret av Prior til å lage en høsttakkefest-middag, med kalkun og det hele.

Jeg har alltid tenkt at noe sånt er megaomfattende, men etter å ha testet kan jeg med hånden på hjertet si at dette er noe av det enkleste jeg har laget. Jeg ble skikkelig inspirert av meg selv (om det er lov å si, haha) til å invitere venner og familie på en svæær middag, noe som er ganske så enkelt når man mekker noe med så mye mat i seg som kalkun, med masse sunt, godt tilbehør.

Med denne videoen håper jeg du blir inspirert til å gjøre det samme, i anledning Thanksgiving, som feires den siste torsdagen i november. Nå er jo ikke dette en megatradisjon her i Norge, men jeg må si jeg liker konseptet – masse deilig mat, fine folk, spis så mye du klarer og litt til.. sounds like my kind of party!

Anyway – her er fremgangsmåten på hele middagen, fra A til Å, og under finner du oppskriftene jeg har brukt?

Kalkun 

  • En kalun tines, det tar cirka to døgn om den er frossen. Deretter pakker du den ut, tørker av og fjerner innmatsposen dersom den er der.
  • Sett ovnen på 180 grader.
  • Deretter blander du sammen smeltet smør, salt og pepper, og smører inn kalkunen med dette.
  • Knyt hyssing rundt beina på kalkunen og stram til. Man beregner gjerne 30 min steketid per kilo.

Stuffingen 

Denne fant jeg på Pror sine nettsider. Tradisjonen er vel å legge denne inni kalkunen, men det syns jeg virker litt ekkelt, for å være ærlig.. så jeg lagde den i en ildfast form etterpå – kalkunen skal jo hvile litt etter steking uansett?

Dette er det du trenger – merk at jeg kun brukte et par skiver brød og to epler, men det var fordi jeg lagde til to-tre pers. Om du skal ha til flere ville jeg laget deretter.

Slik gjør du 

  • Bland alle ingrediensene sammen (skjær opp brødet og eplene i biter først) og putt det i ovnen – 180 grader i cirka 30-40 min.

Jepp, så lett var det. 

Søtpotetmos

  • Del ønsket mengde søtpotet i firkanter, og stek de på et stekebrett til de er myke.
  • Samle alt i en bolle, tilsett salt, pepper og smør. Rør deretter sammen det hele med en stavmikser. Voilá, ferdig!

Jepp, så lett var det? 

I tillegg til dette kan du se at jeg har kokt litt rosenkål ved siden av, og summen av dette blir et smart, næringsrikt måltid som enkelt kan justeres opp og ned etter hvor mange gjester du skal servere mat til.

Du vil garantert få rester, og disse oppbevares selvfølgelig i en matboks og brukes som lunsj og middag de neste dagene. Denne artikkelen hadde masse gode forslag til hvilke retter du kan lage.

Ikke minst må du huske å bruke beinrestene også, det er helt genialt å lage kraft med. Her kan du lese et innlegg fra ernæringsterapeut Maren Aasen om hvorfor kraft er bra for oss, og her kan du lese en enkel guide til hvordan man lager kraft – det gjør ihvertfall seg selv?

Happy thanksgiving! 

Flere
Artikkler