Dette er et litt annerledes innlegg her på bloggen, men så viktig at det fortjener tid, oppmerksomhet og handling. Denne lille snella…
… har nemlig, sammen med Det Nye, sitt team hos Egmont og Kreftforeningen, satt igang tidenes kampanje! Noen av dere har kanskje sett månedens Det Nye?
#sjekkdeg-kampanjen, i regi av Det Nye og Kreftforeningen, oppfordrer denne høsten alle oss jenter til å få ut fingern`og sjekke oss. For visste du at 4 av 10 unge kvinner mellom 25 og 29 år dropper å ta celleprøve hos sin fastlege? Dette er den samme celleprøven som kan gjøre at du unngår livmorhalskreft.
300 kvinner får diagnosen hvert år, og ca. 70 kvinner dør av den. Ironisk nok er dette også den kreftformen som greit kan oppdages mens den er i forstadiet, og bli behandlet. Rutinene rundt denne kreftformen i Norge er gode – hvert tredje år får vi en påminnelse om at det er tid for å ta en ny celleprøve. Det går av seg selv.
Den eneste, men samtidig livsviktige, jobben vi selv må gjøre er å ringe fastlegen vår og ta den fordømte prøven.
Det Nye har fått med seg en haug av kjente jenter som hjelper til med å spre budskapet. Blant de er Jenny Skavlan, Ezinne Okoparaebo, Cecilie Steinmann, Katarina Flatland, Line Elvsåshagen, Siri Tollerød og mange, mange flere.
Se videoen med Jenny og co her.
Her kan dere lese Sofia Storhaug, digitalansvarlig i Det Nye og ShapeUp, sin kommentar rundt prosjektet.
«Fra vi begynte å jobbe med #sjekkdeg, har jeg virkelig innsett hvor viktig det er. Flere av profilene som er med i kampanjefilmen som slippes nå, sier det samme. Hvert år får 300 kvinner sjokkbeskjeden. I år var venninnen min Thea en av dem.»
For den kanskje viktigste bidragsyteren av dem alle er Thea Steen. Thea har lenge vært frilanser for Det Nye, og det var når hennes diagnoe ble kjent at ting begynte å skje i redaksjonen.
«Mars 2015. Sofia og jeg er gode venninner, og sporadisk kollegaer. Hun er digitalansvarlig i Det Nye, jeg er frilansjournalist i New York. Så blir jeg syk, veldig syk, bare uker etter at vi sist så hverandre, Sofia og jeg, i New York. Jeg forteller henne at jeg har fått kreft. Vi bruker flittig ord som «sykt», «sjokk» og «ubegripelig» i løpet av denne samtalen.
«Jeg tror det var vin involvert. Det var helt sikkert vin. Det hender at det er det, når Sofia og jeg møtes, og trolig gjelder det også denne ettermiddagen. Et halvt år siden. Den dagen vi bestemte oss for at vi for alvor skulle gjøre en forskjell.»
«Mye skjer de neste fem-seks månedene. Sofia gjør en upåklagelig innsats fra kontoret i Nydalen, samtidig som hun er en viktig støttespiller for meg. Jeg tilbringer åtte uker på Haukeland, stråling og cellegift, stadig svakere. Når jeg er ferdig, er vår blitt til sommer. Sofia har hatt utallige møter med Kreftforeningen, og jeg har også fått hilse på flere av de varme, hardtarbeidende, fine menneskene der. Kampanjen er brått blitt veldig reell. Den er ikke lenger bare en drøm, et samtaleemne over tapasbordet.»
Dere kan se Theas videodagbok her.
Selv om jeg ikke jobber i Det Nye-redaksjonen er jeg tett på de hver eneste dag, og det har vært fantastisk å følge deres innsats fra dag èn, opp mot det kampanjen er i dag. Denne siden vokser og vokser, med bidrag fra jenter i hele Norge. Jeg håper denne trenden fortsetter å stige, og at Det Nye lykkes med deres eneste og viktigste mål – få flere unge jenter til å sjekke seg.
Bli med du også – legg ut et bilde sammen med en du er glad i og tagg bilde med #sjekkdeg.
Utvalgte bilder fra sosiale medier blir publisert på landingssiden sjekkdeg.detnye.no.
Serr.. #sjekkdeg!