Søtpotetpizza – yey or ney?

For noen dager siden la jeg ut tidenes pizzabilde på Snapchat – jeg syns ihvertfall det, hehe. Pizza slår alltid an føler jeg, og når jeg luftet at den var laget av hovedsakelig søtpotet var det mange som fattet interesse. Og godt er den, for den var så sabla god! Både Silje i Treningspodden og Linda Stuhaug har delt ulike oppskrifter av pizza med søtpotet, men jeg har liksom aldri fått meg selv til å teste det.. før nå. Så dere, oppskriften er kanskje ikke revolusjonerende ny for noen av dere gamle travere, men her beviser jeg ihvertfall at det faktisk er så enkelt og digg som disse rutinerte matjentene sier.

Så søtpotetpizza – A BIG YEY!

Du trenger…

Bunn

800 gram søtpotet

200 gram mel (valgfri type, jeg gikk for speltmel.. fordi det var det jeg hadde, hehe)

3 egg

2 ts bakepulver

 

Saus

1 liten boks tomatpuré

1/2 glass med tacosaus

Hvitløk, salt og pepper

 

Fyll

Spinat

Karbonadedeig

Løk

Ost

Vårløk

Mais

Slik gjør du 

  • Bak søtpotetene i ovnen (de smaker så mye bedre da enn når man koker de – all smaken vannes liksom bort). Del de opp i litt store terninger, og sett de inn i ovnen på et stekebrett i cirka én time.
  • Når de er gode og myke, ta de ut og la de gjerne kjøle seg litt ned. Deretter mikser du de til en mos, gjerne med en stavmikser, før du tilsetter resten av det som trengs til deigen. Miks det hele sammen til en jevn røre, og fordel utover et stekepapir, som vist på bildet under.

Ta gjerne litt olje på stekepapiret før du fordeler deigen utover, så slipper du at den fester seg. 

  • Sett deigen til forsteking på cirka 170 grader, og begynn på fyllet.
  • Stek kjøttdeigen, og tilsatt gjerne hakket chili, hvitløk og det krydderet du måtte ønske.
  • Når bunnen er halvstekt kan du ta den ut, og dersom du har tid, la den avkjøle seg – Silje i podden pleier å sette den utendørs, da den har større sannsynlighet for å bli sprø om den blir skikkelig avkjølt før man legger på fyllet.
  • Deretter er det bare å fylle på – først sausen, deretter grønnsakene og kjøttet i den rekkefølgen du ønsker.

  • Når du har lagt på alt fyllet du ønsker, sett den in i ovnen og stek i cirka et kvarter, og vips, så har du verdens diggeste pizza!

Jeg syns faktisk denne varianten var eenda diggere enn treningspizzaen min, som du kan sjekke ut her, og det sier jo litt. Denne varianten er litt lettere i magen, men samtidig like lett å lage, om ikke enklere. Ifølge Linda Stuhaug kan den halvstekte bunnen enkelt fryses ned også, så har du en liggende til en senere anledning. Da er det kanskje lurt å lage de litt mindre? Ikke vet jeg, mulighetene er mange?

Her på treningstur er alt i sin skjønneste orden, og vi er ferdige med morgenopplegget – dagen i dag ble startet med gå- eller joggetur for de som ønsket, etterfulgt av 30 minutter med kjernetrening. Jentene gir virkelig jernet, og jeg håper og tror at de holder koken heelt inn til mål. Heldigvis er ikke det før lørdag! I ettermiddag står styrketrening med strikk på agendaen, etterfulgt av foredrag om mental trening. Det gledes!?

P.S Sjekk ut bloggen til Maren denne uka, om dere er keene på daglige innblikk i livet på treningsreise. Kommer nok noe her på bloggen også, men sparer mye av det til vloggen som kommer på søndag?

Håper dere digger dagens #matmandag like mye som meg?

 

Flere
Artikkler