10 grunner som gir meg lyst til å gå til og fra jobben

Jeg har det siste året gått til og fra jobb stort sett hver dag, og har som et resultat blitt en forkjemper for at flere skal gjøre det.

Det er en fantastisk start på dagen, og for min del påvirker det mine valg resten av dagen. Når jeg starter dagen med en næringsrik frokost og en god dose hverdagsaktivitet har jeg liksom lagt lista for resten av dagen, og den gode trenden fortsetter helt frem til leggetid. Med mindre jeg har lyst til noe annet da – fritt frem for sjokolade og å skippe en treningsøkt om jeg kjenner at det er det kroppen trenger. Poenget er vel at jeg liker å legge tilrette for at det valget ligger hos meg, og ikke hos en kropp og et hode som er følelsesstyrt og spontan. Det er greia.

Her er mine 10 ting som ihvertfall gir meg lyst til å fortsette å spasere til og fra jobb, og jeg håper de gjør det samme for deg. Det er aldri for seint å begynne! 

klokke natur

  • Hverdagsaktivitet

Helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter aktivitet hver dag. Ved å bevege deg til jobben, enten ved å gå, sykle eller på andre måter, får du unna denne kvoten fort som fy. Helt av seg selv.

  • Du får dagslys

Det høres kanskje banalt ut, men tenk etter – i løpet av en typisk ukedag, med hverdagens kjas og mas, hvor ofte er du.. ute? Jeg vet at noen av mine lesere er flinke til å trene ute, men for de av oss som ikke er det kan det være smart å planlegge inn litt d-vitaminer og dagslys. Vi vet at vi er mer utsatt for å bli deppa i mørketiden, så jevnlig eksponering av sol- og dagslys lønner seg. Det setter i gang produksjonen av «feel-good»-hormoner som serotonin og endorfiner, som kan bidra til å forebygge triste, tunge dager.

  • Du sover bedre

Dagslys på dagen gjør det også lettere å falle til ro og sove på kvelden. Da settes nemlig melatonin-produksjonen i gang, hormonet som strømmer gjennom kroppen og hjelper oss til å sove godt når mørket kommer. Denne produksjonen stimuleres ved å utsette spesielt øynene for fullverdig dagslys på dagen. Dette kan selvfølgelig gjøres senere på dagen også, men etterhvert som døgnet blir kortere og dagene mørkere kan det jo være digg å få det unna først som sist – med en gåtur.

  • «Cardioen» får en hensikt

Jeg kommer nok aldri til å forstå meg helt på verken de som tar seg tid til å gå langtur på en tredemølle, ei heller de som løper langturer. Når det kommer til løping og intervaller på mølle kan jeg skjønne det litt bedre – for min del opplever jeg det som både praktisk og tidvis hakket lettere å motivere seg selv ved å kunne se på tider, hoppe av båndet, sørge for at man holder den farten man skal osv. Men langturer? Da er det i min verden både lettere og mer motiverende og bevege seg fra ett sted til et annet. Og det gjelder ihvertfall når vi snakker om bevegelse i form av gange. Ved å gå til jobben har man en hensikt med spaseringen, og i min verden blir det da mer givende. Jeg skal et sted, og det er digg å slippe fullstappa busser, bilkø og morgenrush. Samtidig får jeg unnagjort den hverdagsaktiviteten som kroppen min trenger.

klokke2hygge2 hygge

På et tre i Slottsparken henger det masse slike lapper på et tre, med beskjeder til kongeparet. Så hyggelig å lese innom – det hadde aldri skjedd om jeg var stuck på en fullstappa trikk. 

ga%cc%8atiljob

  • Det kan hjelpe deg til å restituere raskere

Lavintensiv aktivitet som beveger kroppen gjør det lettere å restituere seg fra tøffe økter. Selv kommer jeg alltid til å ha litt problemer med å stikke på trening for å bevege meg i typ.. sone 1. Føler det er så waste, når jeg først er på trening og føler meg klar for å gi gass? Vel, ved å gå til (og noen ganger fra) jobben i 30-60 minutter får jeg unnagjort denne aktiviteten, som for min del i aller høyeste grad gjør det lettere å restituere meg fra en ene styrkeøkten til den andre. Enkelt forklart bidrar lett aktivitet til å stimulere blodgjennomstrømning i kroppen og dermed øke sirkulasjonen til musklene, som kan hjelpe deg til å restituere raskere. Aktiv hvile, retten og sletten.

  • Det gir deg en automatisk pause fra skjermer

Når jeg tenker meg om er det skremmende hvor store deler av dagen jeg bruker foran en skjerm, enten den er en PC, mobiltelefonen eller TV`en. Men sånn er hverdagen min, og jeg klager ikke. Når det er sagt prøver jeg å legge tilrette for litt pause fra skjermer der jeg kan, og ved å gå til jobben gir jeg øyne og hode nettopp det – en pause. Det er fantastisk å la øynene hvile på alt det merkelige, artige greiene som skjer rundt meg, eller vakker, deilig natur, fremfor mail, Facebook-updates og Instagram-likes. Det får jeg nok av ellers.

  • Du kan lære MASSE!

Det har det siste året blitt tydelig for meg hvilken enorm kilde til læring både podcaster og lydbøker er. Jeg bruker begge flittig! I snitt lytter jeg vel én til to podcaster ferdig hver eneste dag, som som regel omhandler helse, trening, kosthold, mental trening, relasjoner og psykisk helse. Ofte kommer jeg over så mye interessant at jeg må skrive det ned i etterkant, og resultatet er at jeg lærer noe nytt og nyttig hver eneste dag. Gull!

  • Det kan hjelpe deg til å samle tankene dine

For mange er det høyt tempo i hverdagen, både med jobb og/eller skole, men også andre.. greier. Du vet. Vi har alle mye å tenke på. Når jeg går til og fra jobben opplever jeg at det blir litt lettere å tenke klart og få litt oversikt på eget hode. Det er bare meg, høretelefonene og beina mine, sammen mot verden liksom. Jeg liker det. Fantastisk måte å starte dagen på!

  • Du har en god unnskyldning til å kle deg behagelig

Jeg er jo en åpenbar forkjemper for sporty bekledning i hverdagen, og stort sett består «arbeiduniformen» av et par gode joggesko, en digg olabukse eller tights, sportsBH og en genser. Som regel har jeg på meg en annen genser til jobben, gjerne en superundertøy-aktig greie, også skifter jeg når jeg kommer på jobben. Easy peasy! Det beste er at jeg kan tilbringe resten av dagen i klær som gir meg bevegelsesfrihet, og det setter jeg pris på. Noen dager er det på med strømpebukse, støvletter, skinnjakke og hurramegrundt, og da… dauer jeg, haha. Neida. Joda. Neidaaa. Antrekk styres jo av mange ting da, men ikke la det være noe hindring – du klarer å kle deg i noe som gjør det lett å gå til jobben, hvis du vil.

  • Det er miljøvennlig og billig

Selv har jeg månedskort hos Ruter, fordi jeg må ta noe kollektivt hver dag uansett. Det er nemlig ikke mulig å gå hele veien hjemmefra og til jobb, så jeg går bare deler av veien. Men for de av dere som ikke trenger det – man kan jo potensielt spare en del penger? I tillegg er det en bra ting å gjøre for miljøet, som også spiller positivt inn på samvittigheten. Karmapoeng up for grabs!

Ah, kjente jeg blåse liv i min egen motivasjon jeg nå ass – noen timer til på jobb, så skal jeg ta beina fatt nok en gang – det gledes!


 

Kilder

Norsk opplysningskontor for Helsekost om dagslys, søvn og Melatonin-produksjon

Fem ting A-mennesker gjør annerledes, fra forskning.no

Anbefalinger rundt fysisk aktivitet og hverdagsaktivitet fra Helsedirektoratet.no

Trening og depresjon på på Webmd.com

 

 

 

 

 

 

Flere
Artikkler