10 spørsmål om kaloritelling, proteinbarer og guilty pleasures

 

Dagens spørsmål er fra Malin, så først og fremst – tusen takk for mange spørsmål! Hehe. Vit at de litt lengre spørsmålene, både fra deg og andre, sparer jeg til egne innlegg. For eksempel spurte Malin om hvordan man på best mulig måte bør kombinere styrketrening og kondisjonstrening når målet er å bygge en sterk, og muligens større, setemuskulatur.. og det svaret er ikke gjort i en fei, hehe. Samtidig er det utganspunkt for et supert blogginnlegg som jeg absolutt har lyst til å skrive. Derfor sparer jeg altså de litt lengre, ekstra gode spørsmålene, til litt senere. But here it goes, spørsmålsrunde nummer to, og muligens den siste i 2016.

dette-1004-058

Hva pleier jeg å “unne meg” i helgene? 

Ah, det er så mangt, men samtidig ikke så ulikt fra ukedagene når det kommer til kosthold. Jeg er veldig glad i den maten jeg spiser i ukedagene jeg, og begrenser meg ikke på noen måte. Men de gangene jeg har “begrenset meg” litt, og sett frem til en “kosehelg”, så er den gjerne fylt med pizza, ferske rundstykker med digg pålegg, litt smågodt (kjøper aldri mye, da jeg spiser opp alt og blir dårlig, slår aldri feil), usannsynlige menger sushi.. ja, egentlig ikke så veldig uvanlig, hehe. Den største “utskeielsen min” er vel i form av fest og alkohol, som påvirker både “energibalansen”, formen og matinntaket dagen derpå, hehe. Men ville ikke vært foruten – yolo, you know.

Holder du det usunne kun til lørdager, eller når det frister? 

Definitivt når det frister, hehe. Merkelig hvordan ekstra digg mat kan smake ekstra digg på en ellers kjip ukedag, hehe.

Teller du kalorier? 

Nope. Jeg skal ikke lyve og si at jeg aldri har gjort det, cause I have. Det var blant annet en viktig del av å lære seg energiinnholdet i mat, og ikke minst hvordan fordelingen av karbohydrater. proteiner og fett er i ulike matvarer. Jeg har hatt perioder der jeg har logget absolutt alt jeg, både med mål om å oppnå noe bestemt, men også for å lære mest mulig. Lært har jeg absolutt gjort. Når det kommer til resultater.. javisst har man fått den “fremgangen” man ønsket, men på veien blir man så egofokusert og begrenset i egen tilværelse at det på ingen måte er verdt det ass. Dessuten har jeg opplevd at det forstyrrer egen evne til å spise når man er sulten, slutte å spise når man er mett. Om man kombinerer den evnen med bra, næringsrik, naturlig mat nemlig, såå tør jeg påstå vi alle kommer “i mål”, hva enn det betyr, hehe.

Hvor lange pleier øktene dine å være?

Alt fra 30 minutter til to timer. Intervaller på mølla kan være unnagjort på en halvtime, med styrkeøkter, spesielt hvis bein er i fokus, tar lengre tid.

Har du faste hviledager, eller tar du det når du føler for det? 

Jeg tar hviledager når jeg føler for det. Her tror jeg nok jeg kunne vært bedre, og kanskje latt skrotten hvile hakket mer enn hva den har den siste tiden. Samtidig er jeg så glad i den fantastisk følelsen jeg får av en økt, både underveis og etterpå, og verdsetter nesten den følelsen mer enn å hele tiden være proppfull av energi, hehe. Bare nesten da.. har planer om å være enda bedre på restitusjon i 2017. #goals, hehe.

Får du dårlig samvittighet om du skipper en treningsøkt? 

Nja, jeg kan få det. Jeg er glad i å få unnagjort de treningsøktene jeg har lyst til, og legger meg i stor grad i selen for å få det til. Jeg vet så godt at det handler om prioriteringer, og om jeg skipper en treningsøkt er det i bunn og grunn et valg jeg selv har tatt. Dette “dårlige” valget kan fort avle flere “dårlige” valg, så da prøver jeg helst å unngå det all together. Det er viktig for meg å være rå på gjennomføringsevne, uavhengig av hva omstendighetene byr på. Om jeg skipper en treningsøkt fordi jeg ikke har energi derimot, og kjenner at kroppen trenger hvile, så har jeg null dårlig samvittighet. Snarere tvert imot egentlig, da føler jeg meg superflink!

Er du glad i proteinbarer? Hvor ofte spiser du det isåfall? 

Nja, ikke så veldig. Hender jeg tar meg en Questbar, de elsker jeg, men ikke noe annet enn det egentlig. Ikke noe spesiell grunn til det, jeg bare har ikke så veldig behov for søtsaker i hverdagen. Utover frukt da, jeg elsker frukt, og spiser det som regel hver eneste kveld, minst.

Favorittreningsantrekk? 

En sort, digg tights som sitte godt i livet, kombinert med svarte halvsokker som sitter perfekt på foten. Gode sko som er tilpasset akkurat den aktiviteten jeg skal gjøre, og undertøy jeg ikke merker. Sportsbh`en er også tilpasset aktiviteten jeg gjør – løping tilsier en åletrang tvangstrøyeliknnde sportsBH, styrketrening tilsier en sømløs, behagelig sak. Over der har jeg gjerne en t-skjorte nå på vinteren (veit ikke hvorfor, men føler meg naken i singlet på vinteren, haha), som er akkurat passe lang, og akkurat passe trang.

Haha, artig spørsmål å svare på, aldri tenkt noe særlig over det, hehe. 

ooo

Topp tre guilty pleasures? 

Hmm. Det må være… 1) Å spise meg usannsynlig mett, ta en kunstpause, og deretter spise enda litt til. Ikke helt bra, haha, og en vane som strider imot all foruft. Allikevel vil jeg ikke kalle det en uvane, det er bare en vane jeg har valgt å ikke gjøre noe med, hehe. Jeg får jo liksom litt glede av det å. 2) Gå på matbutikken etter trening og kjøpe en håndfull med dadler og yoghurtnøtter. NAM! 3) Surfe på YouTube i evigheter og se på alle de artige personlighetene som har videoblogger, både kule, vanlige folk som alle ville forventet at jeg liker, men også ulike treningspersonligheter med et helt annet fokus enn meg selv. “How to grow a booty”, “How to diet to get really slim” og hele den regla der. Noen ganger blir jeg bare så fascinert av hva som er der ute, og jeg blir desto mer minnet på hvorfor jeg driver med det jeg gjør, haha.

Unner du deg selv usunne ting i juletiden, som kaker, grøt, desserter osv?

JA! Som nevnt tidligere, jeg skiller vel egentlig ikke mellom “sunt og usunt”, og spiser det som tilbys, spesielt nå i jula. Jeg spiser også gjerne en god del også, fordi jeg vet det blir så lenge til neste gang man får servert prima julemat. Nei, jeg har virkelig fått en avslappet tankegang til dette, og er fornøyd så lenge jeg får akkompagnert matinntaket med litt svettefester her og der.

Fra og med i går for eksempel, så er det full rulle resten av jula for min del, med diverse “julefester” helt frem til 1. januar, noe som ikke ville skjedd om jeg hadde en vanskelig forhold til dette med å “unne meg” noe ekstra, hehe. Så hvis du våkner opp 1. januar og føler deg litt laber, eller før den tid for den saks skyld.. vit at den treningsbloggen du klikket deg inn på for noen dager siden (aka. moi) mest sannsynlig har skeiet ut enda mer enn deg, og vel så det.

Men vet du hva som er så bra for oss begge to? Hverdagen kommer mer enn tidsnok. Da gjelder det å kunne drømme seg tilbake og være glad for at man virkelig utnyttet og koste seg med julen til det fulle! Bra trening og sunt kosthold i bare noen dager er det som skal til for å få oss tilbake ved våre fulle fem igjen. Fine juledager med fri flyt av kos, god mat og hygge med familie og venner derimot.. det er et helt år til neste gang, det.

Så la oss sørge for at vi N-Y-T-E-R! 🙂 

P.S Ser forresten ut til at månedens ShapeUp er ankommet til dere abonnenter – staas! Jeg er på fjellet, så har ikke fått kloa i det enda, men håper jeg får kikket på det asap. Vi er uansett ett skritt nærmere #shapeupkickstart – WOHO!

skjermbilde-2016-12-29-kl-11-21-51

Ha en nydelig dag dere 🙂

Flere
Artikkler