100 kilo i knebøy innen julaften – slik gikk det

 

Helt siden jeg sa det på Treningspodden for noen måneder siden har jeg hatt en litt sånn småuggen følelse i magen på dette målet, fordi jeg visste at det var akkurat litt for hårete til at det kom til å gå. Allikevel brenner jeg virkelig for å dele de målsettingene man setter seg, og tørre å trosse tvilen og kjøre på – før man vet ordet av det har man oppnådd noe man ikke trodde man skulle klare. Det var nettopp det jeg krysset fingrene for, og hadde håp om at jeg aktiviserte et slags ekstra gir idet jeg sa det høyt.

Det gjorde jeg ikke, hehe. 

Målet var altså 100 kilo i en full, god, dyp bøy, helt uten utstyr. Pga. en kranglete hofte, og generelt litt for kort tid, endte jeg på 97,5 kilo til boks. Fornøyd med det altså – jeg har vært superflink!

Det er hovedsakelig tre grunner til at jeg ikke «rakk det» denne gangen.

  • Rett og slett for knapt med tid – det ble vanskelig å øke maksen min fra 85 kg til 100 kilo på fire måneder, hehe. Ref. mistanken min om den noe hårete målsettingen – i en eller annen superhverdag, med optimal restitusjon, perfekt balansert treningshverdag, alkoholfrie lørdager og null stress i hverdagen kunne det kanskje gått, men.. that´s not how I role, hehe. 
  • Jeg fikk trøbbel med hofta, mest sannsynlig pga. litt for mye tung knebøy-trening. Det satte meg litt tilbake.
  • For lite trening på selve gjennomføring av et maksløft!

meu hw

Jeg har hørt et eller annet sted at for å lykkes med et virkelig tungt maksløft så må man også ha trent en god del på nettopp maksløft. Det har ikke jeg. Når jeg tenker meg om har jeg kun gjennomført maksløft helt tilfeldig på Crossfit Oslo, de gangene det har vært en del av økta. Så her har jeg litt å gå på til den dagen jeg skal kjøre en full og hel bøy med 100 kilo. 

Det gledes!

Men, moralen i historien her da dere, og grunnen til at jeg nesten har gledet meg til å skrive dette innlegget, er for å understreke hvor mye jeg faktisk har oppnådd, selv om jeg ikke kan krysse av akkurat dette målet denne gangen.

For jeg har… 

  • Trent mer programmert og målrettet styrketrening enn jeg har gjort, typ.. noensinne. Det har gitt meg masse verdifulle erfaringer som jeg gleder meg til å implementere videre også.
  • Ofret mye kondisjon- gruppe- og crossfittrening til fordel for denne programmerte styrketreningen. Det var en liten terskel, men absolutt nødvendig når jeg skulle trene for å bli sterkere kortest mulig tid.
  • Trent mer målrettet enn jeg noensinne har gjort.
  • Oppnådd mestringsfølelse på omtrent hver eneste økt, nettopp fordi jeg har blitt bittelitt sterkere på hver økt. Nesten hver økt ihvertfall, hehe.
  • «Vunnet over meg selv» de gangene jeg har hatt lyst til å gi opp og bare.. drite i hele greia. Det har virkelig vært dager der jeg har vært så griselei av å gjøre knebøy at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Men, fordi jeg visste at dette målet ventet, sååå…. gav jeg ikke opp.

Ingenting av dette hadde jeg oppnådd om jeg aldri hadde «turt» å sette meg dette målet i utgangspunktet. Jeg har brukt de ressursene jeg har til rådighet på en langt mer målrettet måte enn om jeg bare hadde trent uten mål og mening. Ikke at det er noe galt med det altså, men jeg bare.. er virkelig opptatt av at dere skal forstå hvor mye man har å vinne på å sette et mål som aktiverer litt trøkk i deg. På den måten kan du faktisk bli mer motivert og få til langt mer enn du hadde gjort om du aldri hadde turt å sette målet i det hele tatt.

Nå har jeg planer om å ta meg en velfortjent pause fra alt som heter programmert styrketrening. I januar kjører jeg i gang med #ShapeUpKickstart (hva ellers), og deretter skal jeg faktisk prøve et styrkeprogram fra Webcoaching, med mål om akkurat det samme jeg har fokusert på nå – bli sterkere i knebøy, hehe. Men før jeg begynner på det igjen er jeg keen på heve formen litt sånn «all over», og det gjør jeg jo med ShapeUp Kickstart-programmet – to fullkropp styrkeøkter, to kondisjonsdager og én avspennings/stretchingdag blir helt perfekt etter jula.

  • Du kan lese mer om ShapeUp Kickstart HER.

Husk at bladet er i salg fra og med 2. januar (jeg står og gliser til deg fra forsiden, så skjønner fort hvilken utgave det er), og at vi sparker i gang kickstarten, sammen alle sammen, mandag 9. januar – BLI MED!

Årets julaften startet med en kruttsterk kopp med kaffe, julestrømpe og litt morgenkos med familiehunden. Deretter bar det til Crossfit Fønix for en superdigg treningsøkt med mannen.

img_1055 img_1054

 

Deretter reiste vi rett på julebrunsj hos svigermor – så godt! Nå er jeg plantet i sofaen i barndomshjemmet, og har planer om å gjøre det samme jeg gjør hvert eneste år – være med de nærmeste av de nærme, og nyte det faktum at uansett hva jeg gjør her i livet, hvem jeg er og hvordan jeg har det.. så vil jeg alltid være en del av og ha det fint med denne gjengen. Min gjeng.

GOD JUL alle sammen 🙂

P.S I morgen kommer det en super juletreningsøkt, helt uten utstyr, som du kan teste når og hvis du er keen. Men ikke si at jeg ikke gav deg muligheten, hehe.

Flere
Artikkler