13 tips til enkel feriesnacks og kosemat

Det er sommer og sol, og etterhvert ferie for de fleste av oss. Selv skal jeg ikke ha sånn skikkelig, skikkelig ferie før 22. juli, men kjenner allerede nå at sommerroen har senket seg, hehe. På jobben har vi møtefri i hele juli, og de fleste kundene mine har tatt en pause nå i sommer for å starte opp med full blomst så fort høsten melder sin ankomst. Det betyr mer tid til avslapning, trening, planlegging og pusling for min del, samt kos til både hverdags og helg.

Dette håper og tror jeg gjelder de fleste av oss?

I ferien kjenner vi gjerne litt ekstra på det at vi skal kose oss, og veien er litt kortere enn vanlig til chipsen, sjokkisen og iskremen. «Det er jo ferie, jo». Og ja, for all del, men vi vet begge at om vi bader i sukker- og kosebonanza hver eneste dag, så ja.. da har vi mest sannsynlig ikke en supergod følelse på feriens siste dag. Og hvorfor skal man det egentlig, når man lett kan få i både pose og sekk? I ferien har man endelig tid og mulighet til å bruke mer tid på både tilbredningen og nytelsen av maten, og da syns jeg man skal gjøre nettopp det. Når det er sagt, disse 13 alternativene tar ikke akkurat lange tiden å tilbrede.. men tilfredsstille søtsuget, det gjør de!

Her har du hele 13 (!) alternativer du kan ty til, slik at det å skippe chipsen på en mandag, ferie eller ei, blir null problemas! 

  • Vannmelon. Her i huset går det gjerne med en god dose vannmelon hver eneste dag. Den består hovedsakelig av vann, og er en super kilde til vitamin C og A, lykopen og kalium. Jeg elsker å runde av middagene mine med noe søtt, og jeg liker å føle meg mett – vannmelon does the job!
  • Eplebåter med kanel (eller peanøttsmør). Alltid en vinner, og ekstra digg er det om man varmer de litt i ovnen eller mikrobølgovnen. Dette er som regel alltid avsutningen på frokosten min når jeg har hjemmekontor, sammen med en kopp kaffe med ei litta skvett melk i. Hverdagsluksus!

  • Selleri med peanøttsmør. Sellerien i seg selv er ikke det sjukeste som finnes, men med peanøttsmør – holy moly! Vet ikke med deg, men en krukke med peanøttsmør kunne jeg, sånn egentlig, spist i et jafs. Å smøre det på selleri gjør at man får i seg grønnsaker i samme slengen, og man får den gode smaken samtidig som det metter.
  • Gresk yoghurt med frukt og bær. Jeg kjøper 100% ekte, gresk yoghurt, og pimper den opp med banan, ulike former for bær, nøtter, ulike frø, litt salt, litt honning.. you name it. Ikke nødvendigvis alt på en gang altså, hehe.

  • Oppskjærte gulrøtter, paprika, sukkererter, cherrytomater og/eller agurk. Ofte tenker vi ikke på grønnsaker som snacks, men jeg opplever at det går unna så fort jeg skjærer det opp og setter frem (da snakker jeg hovedsakelig om meg selv og min egen snacksing, haha). Ofte har vi bare et behov for å ha noe å snackse på – en gyllen mulighet til å få i seg litt ekstra med grønnsaker.
  • Bananlapper, sjekk ut oppskrift her. Jeg elsker disse, og de tilfredsstiller søtsuget hver eneste gang.
  • Speltlomper med snadder på. Peanøttsmør, smør, sukker og kanel, brunost, jordbærsyltetøy og gulost – uendelig med muligheter. Du velger selv om du vil gjøre det til et måltid eller snacks.

  • Sunne pannekaker. Sjekk ut oppskrift her.
  • Koffeinfri kaffe med en skvett melk. Dette tilfredsstiller ofte søtsuget mitt på kvelden – det er noe med den litt bitre smaken på kaffe som jeg ofte liker å avslutte et måltid med. Velg en koffeinfri variant, så slipper du å ligge våken.
  • Koffeinfri, digg te med en skvett melk og suketter. En litt søtere variant enn den over, som definitivt tilfredsstiller søtsuget. Men favoritt akkurat nå er chai-te med melk og litt søtning.
  • Mørk sjokolade. Need I say more? Supergodt, hakket sunnere enn vanlig, lys sjokolade, og det er ikke fullt så enkelt å sluke hele plate (but yes, it can be done, hehe).
  • Smoothiebowl. Dette lager jeg ganske så ofte, men la merke til nå at jeg hadde verken bilder eller blogginnlegg med flere oppskrifter enn den i videoen under – det må jeg gjøre noe med. Anyhow, et kjapt Google-søk vil gi deg mange gode forslag – gå for den varianten som frister.

  • Sunn is. Her finnes det mange alternativer. Denne varianten, men kun to ingredienser, er en over gjennomsnittet enkel favoritt hos meg, men bananis er også en slager. Jeg sørger ihverfall alltid for å ha frosne bananer i fryseren, slik at jeg har muligheten til å mekke noe søtt og godt når det frister.

There you have it! Har du noen tips til meg, kanskje?

God mandag, fininger?

Flere
Artikkler