To mentale styrkeøvelser du kan gjøre på solsenga

Ferien er tiden for å slappe av og nyte batteriene! Når det er sagt, denne verdifulle tiden er ypperlig å fylle med meningsfulle ting som er fort gjort å nedprioritere i en travel hverdag – for eksempel enkle, mentale treningsøvelser. Dette er øvelser som ikke krever stor mer enn ro, fokus og lysten til å utvikle deg, men som vil gi deg stort utbytte.

Erfaringsmessig, både med meg selv og kunder, opplever man både mestring og motivasjon etter å gjøre en slik jobb med seg selv, og nettopp derfor er disse øvelsene et ypperlig supplement til feriekosen!

  • Drømmefangeren – sett et mål før høsten 2016. Det skal være spesifikt, målbart, aktivt, realistisk og med en tidsfrist.

Tillat deg selv å drømme, filosofere og planlegge fritt når du ligger og slapper av. Kjenn at du virkelig går inn for det, og på den måten tar tak i egne tanker og følelser. Målet med øvelsen? Å avslutte ferien med minst ett mål for halvåret du har foran deg. Et mål som gir deg sommerfugler i magen og motivasjon til å gripe fatt på høsten 2016! Vi lever i en hverdag der vi hele tiden er påkoblet, men samtidig ganske frakoblet oss selv. Vi blir konstant påvirket utenifra, og glemmer å lytte til kroppen. Hva vil du? Hva er viktig for deg? Hvorfor kjenner du et sug i magen av tanken på å oppnå det?

Bruker du litt ferietid på å svare på disse spørsmålene, så vil du også merke at kroppen fylles med ekte motivasjon. Du får energi av tanken på målet ditt, og du småjubler over tanken på å jobbe deg dit.

image image

  • Planleggeren – skriv ned tre handlinger du skal sette i gang med den dagen ferien er over. Denne fyller ut “aktivt”-punktet i øvelsen over, fordi du tenker ut aktive handlinger du skal gjøre for å få det til å skje.

Du ender mest kanskje opp med 1-3 mål som du kunne tenke deg å få til ila. høsten, enten det er å sette av mer tid til familie og venner, bli mer effektiv på jobb, trene på å bli bedre til å slappe av (jepp, det er en kunst), lære deg noe nytt, spise sunnere.. mulighetene er mange. Velg ut et av målene (overkill er din verste fiende), og fastsett minst tre handlinger du skal gjøre idet du kommer hjem fra ferie og er i gang med hverdagen. F.eks…

  • Ringe en i familien eller en venn hver dag.
  • Sette overkommelige og effektive to do-lister hver gang du kommer på jobb.
  • Legge inn pusteøvelser i hverdagen, gjerne ved å fysisk skrive det inn i kalenderen.

heiimage

… mulighetene er mange!

Enkelt, hæ? Det er ikke alltid så mye som skal til når vi snakker om mental trening, og man kommer ofte langt med bevisstgjøring (som du har fått ved å lese dette innlegget) og det å aktivt gjøre noe (som ved å gjøre disse to øvelsene). Målet med de to sammen er at 1) du skal komme hjem fra ferien med en plan, og 2) at du har begynt på planen. På denne måten vender du hjem fra ferie med en påbegynt oppskrift på hvordan du skal ta i bruk all den oppsparte ferieenergien på best mulig måte.

Ferie er til for å komme sterkere tilbake!

Og du.. skriv det ned. Kjøp deg en godbok til ferien, og sørg for å få all god energi ned på papiret. Det i seg selv er et sterkt virkemiddel 😉

Flere
Artikkler