Dette mener Lasse Tufte om Kayla Itsines-treningen

Hei babes, og god onsdag 🙂

Som jeg skrev for noen dager siden er det på tide å rulle opp Kayla-prosjektet. For noen dager siden sendte jeg programmet til egenvektstrening-kongen Lasse Tufte, som blant annet har skrevet boken Calisthenics med Lasse Tufte.

1961535-12-1439313866012

image92-980x735

Jeg var selv modell i boka (ref min fantastiske knebøy i høyre hjørne på bokas omslag – #covergirl), og fikk bryne meg på noen av øvelsene, i tillegg til å få et helhetsinntrykk av hva trening med egen kroppsvekt egentlig kan være for noe. Det er langt mer enn air squats og pushups, for å si det sånn…

image

Det fikk jeg også erfare i Dubai, der Jørgine hjalp meg til å få til akrobatiske kunster jeg ikke trodde var mulig – amen to that!

Anyhow, sett i lys av Lasse sin bakgrunn og erfaring med egenvekstrening var det et must å sjekke innom han med Kayla-programmet. Selv om hun bruker noe utstyr i øktene sine er jo det meste basert rundt egenvekstrening, og ihvertfall ikke tunge vektstenger og lavt repetisjonsantall. Tvert imot 🙂

Så, Lasse Tufte – hva er dommen? 

– Helt uavhengig av alt annet, så er jeg veldig stor fan av mennesker som alene kan inspirere og motivere andre mennesker til å komme i aktivitet. Kayla har utvilsomt inspirert mange, spesielt jenter, til å bli aktive – som kanskje ellers ikke ville vært det.

– Det jeg tenker er positivt med programmet, er følgende…

  • Hun er tydelig på at denne boken er basert på hennes erfaringer og kunnskap, og fremstiller ikke noe som absolutt.
  • Programmet hennes består av enkle øvelser som alle kan utføre. På den måten unngår man at noen faller av på grunn av komplekse øvelser.
  • Treningsprogrammet er oversiktlig og lett å følge.

– Det som kanskje ikke er like positivt i mine øyne er…

  • Slik jeg ser det bidrar hun til et økt fokus på en overfladisk “bikinikropp”. Men man kan jo spørre seg om det egentlig er så mye verre enn budskapet om å “bygge muskler”, som så mange andre promoterer? Til hennes forsvar er hun også tydelig på at hennes definisjon av bikinikropp ikke nødvendigvis handler om kroppsvekt eller utseende, men også selvfølelse.
  • Hun setter sammen treningsprogrammet på en ganske annen måte enn hvordan jeg ville gjort det. Flere av øktene, spesielt mage-dagene, har veldig like øvelser etter hverandre.
  • Hun legger inn knebøyvarianter på arm-dagen, dagen etter ben-dagen. Dette ville jeg unngått, for å sikre optimal restitusjon til neste gang man trener bein. Dette trenger man om man skal yte maks på øktene og få progresjon.
  • Det er dårlig spesifisert hvilken motstand den ytre belastningen skal bestå av – dette vil naturligvis være veldig individuelt, men samtidig er det veldig relevant ift. intensiteten på øvelsene man kjører. Treningsprogrammet burde etter min mening hatt en mye tydligere progresjoner på øvelsene og tydligere variasjon i intensitet og belastning – nesten uavhengig av om det er et “bikiniprogram eller ikke”.

– Ved å komme over dette programmet er jeg redd mange får inntrykk av at det tar 12 uker å få en ”bikinikropp”, kun ved hjelp av dette programmet. Om jeg hadde sett dette treningsprogrammet uten å se overskriften ville jeg aldri gjettet at det var en guide for å få bikinikroppen. Hovedsakelig fordi programmet i mine øyne er veldig intetsigende og generelt.

– Så for meg er egentlig det store spørsmålet kun dette – gjør hun mer skade enn hun gjør godt?

Foto: Lars Erik Bakken
Foto: Lars Erik Bakken

Ikke totalt ulikt fra de andre tilbakemeldingene jeg har fått. Lasse blir siste ekspert ut, før jeg selv skriver et eget innlegg om det hele, for å runde av prosjektet.

  • HER kan du lese hva Tommy Andre Lande fra Prehabtrening mener om Kayla-programmet.
  • HER kan du lese hva PT, blogger og styrkecoach Silje Mariela mener om Kayla-programmet.

Der deler jeg både mine erfaringer, men også hvordan jeg ser programmet og opplegget med PT-øyne. Jeg har lært masse underveis, både av meg selv, metodene hennes, men ikke minst alle de meningene og den synsingen dere har bidratt med underveis. For ja, vi PT`er kan si, synse og mene ganske mye vi, med rette, men det vi sier er lite verdt om vi ikke når inn til de/dere der hjemme i sofaen. Derfor er alle de meningene dere har delt med meg underveis, minst like viktige som mine egne erfaringer og ekspertenes analyser. 

Med alt dette kombinert, vet jeg at vi kommer frem til en over gjennomsnittet god og grundig gjennomgang av Kayla Itsines sine treningsprogrammer, en gang for alle. Gleder meg til å dele den med dere! Jeg har også samlet all infoen vi har hittil under en kategori som heter Kayla Itsines-prosjektet, den finner dere HER.

Ha en nydelig onsdag dere! Her i gården er det hviledag – fritiden etter jobb skal nytes til det fulle!

image

P.S Grattis med dagen i går – hurra for all the ladies!

 

 

 

 

 

Flere
Artikkler