5 tips – slik aktiviserer du feriegiret

Her er de fem tingene jeg har tydd til de siste årene for å kickstarte høsten, og som for min del funker gang på gang på gang. På tide å aktivisere feriegiret!

Jeg er ganske rund i kantene når jeg preker om fysisk og mental trening, helse og kosthold, både fordi jeg mener en positiv tilnærming er den beste tilnærmingen, men også fordi treningsglede, sunn mat, næring og kos skal være nettopp det – litt rundt i kantene. Magien ligger i å ta all den informasjonen du tar til deg fra nettaviser, magasiner, rosablogger og fra venner og familie, og plotte den inn i din egen hverdag, inn i ditt eget liv og tilpasse den til din egen kropp, på en måte som gjør deg lykkelig, motivert og rigget til å oppnå målsetningene dine.

Etter en ferie i sus og dus vet jeg at mange har tanker om den såkalte kickstarten som skal finne sted.

Now is your time to shine, liksom. Jeg loller ikke av det altså, snarere tvert imot – man skal ikke kimse av den motivasjonen man er fylt med etter en lang og god ferie med ekstra energi, avslapning og kosetrening. Når det er sagt er det viktig å ikke gå totalt overboard, da du isåfall gjør mer skade enn godt.

einsto1einsto4

Nedturen (hei Ben & Jerrys x 2 på en trøtt søndag) er som regel større enn oppturen.

SÅ, du ønsker å sette motivasjonen i system ved å være litt rund i kantene med deg selv, men samtidig aktivisere og bruke det ekstragiret du faktisk besitter – feriegiret. For min egen del sverger jeg til disse, og det funker gang på gang på gang.

På gang.

 

  • Gjør denne øvelsen. 

I innlegget beskriver jeg to mentale øvelser du gjør for å rigge hode og kropp til en effektiv og produktiv høst i balanse. Det begynner, som veldig mye annet, med god målsetting. Men du må gjøre det! For min egen del gir disse øvelsene refleksjon, inspirasjon og motivasjon, og deretter dedikasjon til målet jeg setter meg.

 

  • Jeg deler inn livet i ulike områder. Tenker. Bestemmer meg. Kjører!

For min egen del bidrar dette til å skape orden i noe som ofte kan virke kaotisk – livet. Jeg deler inn livet mitt i ulike områder, f.eks privat, forhold, relasjoner, jobb, blogg osv, og bruker litt tid på å tenke gjennom status, hva jeg ønsker å oppnå, hvordan jeg kan utvikle meg. For å holde det enkelt fører jeg som regel opp èn eneste ting jeg skal gjøre i løpet av halvåret, som jeg vet vil påvirke området i positiv grad. Resten av høsten slipper jeg å tenke, lure og vurdere noe mer.. jeg bare gjør det (ikke at det alltid er bare, bare altså, men du skjønner).

one thing

I den sammenhengen kan jeg anbefale denne boken, The One Thing av Gary Keller. Utrolig god på å hjelpe deg som leser til å forenkle noe som kan virke sabla stressende. Aka. livet. 

 

  • Spiser grønnsaker til hvert måltid. 

Jeg prøver ikke å spise grønnsaker til hvert måltid. Jeg gjør det. Alle klarer det hvis de bare bestemmer seg, og hvis du ikke klarer det så er det fordi du tar et valg om å gjøre noe annet. Easy as that. For min egen del er dette noe som alltid påvirker kostholdet mitt i en veldig positiv retning. Jeg bytter ut en del ugunstige greier med grønnsaker, og fordi jeg har lovet meg selv å få det i meg blir det ofte stress å spise ugunstige greier.

Ikke alltid like fett å shoppe yoghurtnøtter når du veit du må knaske i deg en hel paprika i samme slengen.  

smoothie sitron ingred

 

  • Jeg har et SMART mål med treningen min for det kommende halvåret. 

Det skal være spesifikt, målbart, aktivt, realistisk og tidsbestemt. Denne modellen for målsetting er godt kjent, og ikke uten grunn. Den er som en suksessoppskrift på hvordan du motiverer deg selv. Med punkt nr. 1 i bakhånd (som du selvfølgelig har gjennomført?) gjør du tanker og ord til handling ved å sette et mål som er SMART. Eventuelt flere 😉

PicMonkey Collage

Jeg føler meg ihvertfall sabla smart når jeg går rundt på gymmen med alle disse A1, A2, B4, C2-treningsoppleggene mine, ref snapchatten min Piapiapiapia, hehe. Det er et gjennomtenkt system i det hele altså – bare virker ikke alltid sånn. 

 

  • Jeg skal kose meg minst én gang hver dag. 

Jeg har også en tendens til å gå litt overboard med disse kickstartene mine (klok av skade), så en av tingene jeg gjør mot nettopp dette er å.. tja, helgardere meg litt? Det gjør jeg ved å konsekvent fokusere på kos og hygge, som automatisk gjør kropp og sinn mer vennlig innstilt til både hverdag og sunnere vaner (for uansett hva Instafolket sier, noen ganger sitter man på kontorstolen og dauer når mandagen kommer). Derfor definerer jeg alltid en kosete ting ila. dagen, enten det er å få lov til å gå til jobben i solskinn, spise en ekstra digg lunsj, ha tid til å se en episode av favorittserien.. skjønner du? Ting som egentlig er skikkelig kos, og som du minner deg selv på at faktisk er skikkelig digg og bra og, ja, nettopp… kosete, i løpet av dagen 🙂

For kos er jo SÅ mye mer enn solskinn, strand, rosévin og ferie. Vi må bare jobbe litt ekstra på å minne oss selv på det innimellom.

einsto5 einsto einsto1

Håper dette gav deg noen ekstra tips til hvordan du angriper høsten. Jeg hadde et så sårt ønske om å skrive dette at ukas #matmandag utgikk (not good), men, dere kan jo prøve å lage det samme som meg? Jeg fant nemlig oppskrift på denne enkle kyllingsuppen på nettet, som jeg tenker blir kveldens prosjekt. Suppe er jo perfekt i dette regnværet!

Men før den tid – litt pust og pes på sirkeltrening med min kjære bror hos Studio Jobbsprek. Wish me luck!

God mandag hjerter. 

 

Flere
Artikkler