– Har jeg trent meg svakere nå?

På toppbildet ser du meg og herlige Annema Refsnes 🙂 

Dette tenkte jeg på på dagens styrkeøkt, der jeg opplevde å måtte jekke ned vektene på øvelsene “som betyr noe for meg” (lol) nå for tiden. Akkurat i dag var det knebøyen, chins og pushups med vekt som måtte lide. Fjåsete tankegang altså, og det hele har en logisk forklaring. Denne logiske forklaringen fikk jeg lyst til å skrive litt om – jeg tror nemlig ikke jeg er den eneste med den fjåsete tankegangen 😉 

I det siste har jeg nok vært litt godt vant med å kunne legge på vekter (ikke mye, men litt), på hver eneste økt – ting har gått veien, og jeg har blitt sterkere fra uke til uke. Da var det crap når jeg opplevde at jeg måtte gjøre det motsatte – redusere belastningen.

I det store og det hele betyr det lite, men et viktig fokus for meg om dagen er å bli sterkere. Akkurat nå har jeg tre fullkroppsøkter per uke, med en variasjon av tunge og lette vekter. Mest tunge, med få repetisjoner og mange sett, for å, nettopp.. bli sterkere.

Og da, mine kjære venner, er det kjedelig når annen trening går utover den treningen man egentlig er keen på å prioritere. Løpetimen på mandag og Barrys Bootcamp på tirsdag (lår- og rumpefokus forøvrig, med en hel haug av løping innimellom) gjorde ikke akkurat underverker for dagens styrkeøkt. Snarere tvert imot. I tillegg er det jo ikke lenge siden jeg kom hjem fra en heller intensiv treningstur på Mallorca, men mye hurramegrundt, pust og pes (savn).

Jeg var ganske kul på det i dag altså (ihvertfall etter en kald dusj), for jeg vet jo årsaken så godt – den ganske så utmattende høyrepstreningen på mandag og tirsdag. 

Bilde 31.05.2016, 17.12.48

Noen bilder fra gårsdagens Barry`s-trening med Bjørn Borg, som var (as always), sinnsykt kult! Det bare hang ikke helt sammen med de styrkegainsa` jeg prøver å få til om dagen 😉 Bilde 31.05.2016, 17.12.45 Bilde 31.05.2016, 17.12.55 Bilde 31.05.2016, 17.13.00 Bilde 31.05.2016, 17.13.21Bilde 31.05.2016, 09.32.38 Bilde 31.05.2016, 17.12.24

Jeg snakker ofte med folk, spesielt jenter, som ikke skjønner hvorfor de ikke blir sterkere. De trener gjerne styrketrening hver eneste uke, og spiser masse mat (føler de selv ihvertfall da, men det er jo et tema for seg selv), og mener selv de gjør alt riktig.

 

Så hva er gærent?

 

Vel, det er ofte spesielt to ting som går igjen…

  • De trener typisk “utmattende trening” som gruppetrening, Kayla-økter og intervaller/langkjøringer flere ganger i uka, ved siden av tre til fire styrkeøkter med mål om å bli sterkere.
  • De trener med for lette vekter, og for mange reps. Med for lette vekter mener jeg vekter du klarer å løfte flere ganger enn typ 6-8 repetisjoner, maks 10.

Feil nummer én skjønner dere jo kanskje at var årsaken til min nedtur på dagens styrkeøkt. Det tok meg flaut mange år å virkelig innse dette, men det er faktisk slik – om vi ønsker å bli sterkere er det avgjørende at vi 1) gir oss selv mulighet til å faktisk bli sterkere, ved å nedprioritere annen utmattende trening som belaster muskulaturen og dermed gjør at du ikke restituerer skikkelig mellom hver styrkeøkt, og 2) trener med vekter som er tunge nok. Lenge følte jeg at pump i muskulaturen, grad av svetting og antall timer jeg var på treningssenteret hadde mer å si for utvikling av styrke og muskulatur enn antall kilo jeg kunne legge til på stanga fra gang til gang.

 

Vel, jeg tok feil. 

 

Så, dagens opplevelse tok jeg med knusende ro altså, fordi jeg vet årsaken. Men det gav meg et ønske om å minne oss alle på de to tingene over. Om du vil bli sterkere er du også nødt til å legge opp treningen din deretter. For å få mer muskulatur og bli sterkere trenger kroppen din trening (pluss hvile og mat selvfølgelig) som underbygger nettopp den målsetningen.

Om du faktisk ønsker å gjøre litt av alt er det jo en helt annen sak – gjør det! Men ikke gå i kjelleren når du opplever at styrken stagnerer og du ikke har nok futt på trening til å løfte tyngre for hver økt. I veldig mange tilfeller er ikke det fordi man ikke yter nok, vil det nok eller gjør nok – ofte handler det kanskje om at man gjør litt for mye.

Noen som kjenner seg igjen? 

 

P.S Om du vil bli litt klokere på hvordan du kan fordele kondisjon og styrke i din egen treningshverdag kan du sjekke ut denne artikkel fra Martin Norum – oppklarende og god kvalitet.  

Ah, jammen meg godt å få ut litt krutt – takk bloggen! Dagen i dag har vært helt fantastisk, og fortsettelsen blir ikke noe dårligere. Jeg skal på grilling hos gode venner, og kommer i tillegg til dekket bord. Hvor hyggelig?! Finværet må nytes til det fulle, og nettopp det har jeg planer om å gjøre.

Stoler på at du gjør det samme? Ha en nydelig onsdag!

Flere
Artikkler