7 måter å få i seg mer grønnsaker på

Å få i seg nok grønnsaker er viktig året rundt!

Personlig syns jeg også det er en super ting å fokusere på når man har lyst til å spise næringsrikt og sunt – det er jo mye diggere å tenke på alt man kan spise, fremfor det man «ikke kan» spise? Ved å hjelpe folk til å ha fokus på alt det sunne og gode man kan fråtse bidrar det også til å flytte fokuset bort fra ting de må jobbe for å unngå og holde seg unna. Helt topp!

tallerk bor

Om man evner å spise masse grønnsaker betyr det også at man tilfører kroppen sin masse bra næring gjennom kostholdet, akkurat slik det burde være. Nå som vi går inn i mørketiden er det ekstra viktig å gjøre det vi kan for å holde oss friske og glade til sinns, og for min del er et daglig inntak av grønnsaker en stor del av å gjøre nettopp dette. Derfor bruker jeg dagens #matmandag på å dele mine 7 beste tips til å få i seg mer grønnsaker. Kanskje dere har noen tips til meg også?

1.La det være et frokostmust

Ved å sette en (u)høytidelig regel for seg selv om at grønnsaker skal være en del av enhver frokost gjør du spesielt to ting som er bra for deg. Én, du starter dagen med et bra valg, som i stor sannsynlighet også påvirker valgene dine positivt resten av dagen. Og to, resten av frokosten blir også mest sannsynlig en bra greie. Grønnsaker og Kornflakes er liksom ikke helt innafor.

2. … eventuelt et must til ethvert måltid.

For den mer ambisiøse – hvorfor ikke ha en regel om at ethvert måltid skal inneholde grønnsaker? I verste fall kan du plusse på en tomat de dagene du nyter måltider der grønnsaker ikke spiller en naturlig rolle. I beste fall ender du opp med nettopp det du bestemmer deg for – innta næringsrike grønnsaker til ethvert måltid.

img_7146

3. Doble mengden du vanligvis bruker. 

Hvem sier vel nei til mer mat? Her handler det ikke om stort mer enn å merke deg de anledningene du allerede spiser grønnsaker, og aktivt doble mengden. Alle monner drar, så ikke tenk at de fire ekstra agurkskivene ikke har noe å si – bring it!

4. Tilsett grønnsaker i varmretter.

Bønner i karbonadedeig, grønnkål til kyllingwok og i omeletter, paprika, chili og hvitløk smakssetter det meste, squash i lasagnen.. skjønner du? De fleste varmretter kan tilsettes grønnsaker. Noen gjør mer ut av seg enn andre – paprika i tacokjøttdeigen for eksempel, gjør ikke stort mer enn å… få tacokjøttdeigen til å bli mer. Det liker vi. Da kan man jo også tenke seg at det samme skjer med den lasagnen du kunne ønske holdt til lunsj dagen etter også. Pimp den opp med litt paprika og brokkoli, så kanskje den gjør det.

5. Prøv en ny grønnsak hver uke

Sjansen er stor for at du oppdager noen nye favoritter. I tillegg blir du superrutinert på grønnsaksdisken, og mest sannsynlig totalt på g med gjengen i innvandrersjappa – superhygge!

6. Grønnsaker er også snacks

Vi må bare tenke litt alternativt, hehe. For min egen del lar jeg ofte rå grønnsaker være snacken etter middag, gjerne med en nydelig kesamdipp til. Søtpotet, vanlig potet og grønnkål, for å nevne noe, blir fantastisk chips, og som mellomsnacks på farta funker både cherrytomater, gulrøtter, agurk og sukkererter som bare det, for å nevne noen.

7. Lag mos

Søk opp #hvaerdetgrønne, så tipper jeg vi alle får litt inspo til hvordan vi kan mose sammen brokkoli og erter til en smakfull middagsmos. Kok opp alle slags grønnsaker du ønsker – det meste kan lages til en digg mos!

img_6748 img_5951 img_5682

Å slenge med grønnsaker i lunsjboksen burde jo også være et must – med litt krydder og andre ting i boksen blir det en nydelig miks!

Har dere noen tips til hvordan vi kan gjøre det lettere for oss selv å nyte grønnsaker kanskje? Let me know! 

 

Flere
Artikkler