Akkurat slik en løpeøkt utendørs burde være!

I går gjennomførte vi den andre gratistreningen for Wings for Life World Run i Frognerparken, og la meg bare si.. den andre ble ikke noe dårligere enn den første, for å si det sånn! Vi startet med en generell og spesifikk oppvarming, før Melina satte gjengen i gang med hoveddelen. I dag var det 45/15-intervaller på agendaen, og om jeg skal tro løpegjengen rett er det noe helt annet å utføre disse i ulent terreng i Frognerparken enn innendørs på mølla.

PicMonkey Collage

Etter løpedelen kjørte jeg en avsluttende styrkebolk på gjengen, der de på første runden jobbet i par, og gjennomførte en lengde trillebår med partner, deretter 60 hoppende utfall, trillebår tilbake samme lengden som de kom fra, før de skulle gjøre nye 60 hoppende utfall. Den andre runden var det tid for pallof press med partner, 45 sekunder på hver side, før vi avsluttet med 15 froskehopp fremover.

Usj, kjente jeg fikk litt syre i beina bare av å skrive om det… sorry gjengen!

Avslutningen på slike økter blir som regel litt syrefest, spesielt når man slenger med øvelser med hopp og sprett. Allikevel har disse øvelsene en overføringsverdi til et lengre løp, som Wings for Life, da man også der er avhengig av å kunne holde ut en viss mengde syre i beina over tid (ref hoppende utfall), og man skal være i stand til å holde hofter og bekken stabilt og på plass, også når man begynner å bli sliten (ref trillebår-øvelsen). Pallof press er en god og grunnleggende statisk kjerneøvelse man gjør med partner, og froskehoppene.. okei da, de var utelukkende for syras skyld 😉

allemedsmil allemeduttrykk

Deler av gjengen hang igjen etter treningen for å sippe litt Red Bull, melde seg på løpet og snakke trening, sus og dus. Superhygge! 

Det må være det beste med å få lov til å være med å arrangere slike treningseventer, den muligheten man får til å møte nye mennesker som er minst like glad i trening og bevegelse som en selv. Jeg elsker følelsen de sitter igjen med etter å ha gjennomført noe man ikke heelt visse hva innebar (man har jo alltid litt noia før man joiner sånne ting), og den mentale treneren i meg jubler over hver og en som har tatt et lite steg utenfor sin egen komfortsone.

Det er hverdagsglede i praksis, det!

PicMonkey CollageSå fort jeg dro opp linsa sto gjengen klar til å bli med på litt selfiemoro! Okei da, Melina bidro kanskje en smule, men fortsatt.. snakk om å se en rosabloggers behov!  

image

Meg og Melina etter vel gjennomført økt – det har vært så gøy å få lov til å jobbe med Melina på dette, og jeg håper det kommer flere muligheter i fremtiden. 

Ikke en selvfølge at man tar seg fri fra hverdagen for å stille opp og gjennomføre en gratis treningsøkt, selv om det er en utrolig takknemlig oppgave – så takk Melina, du er gull! Denne treningen gjennomførte vi altså for å sette fokus på Wings for Life World Run 8.mai, et løp som arrangeres på verdensbasis for å samle inn penger til forskning på ryggmargsskader. Om du ikke har mulighet til å løpe i Stavanger er det no problemas – bli med meg å løpe i Oslo da vel?!

Les mer om løpsdagen i Oslo HER.

Nå bærer det hvert øyeblikk videre på boklanseringen til Christina Vukicevic, og SOM jeg gleder meg. Det er fortsatt mulig å bli med forresten, meld deg på HER om du er keen på å joine! Det koster en hundrelapp, som i mine øyne er en rusk og ingenting for å trene med en av de beste friidrettsdamene i Norge. Egentlig skal jeg hjelpe henne med å gjennomføre, meeen jeg kjenner den dama – som regel fikser hun biffen mer enn bra nok på egenhånd. Hvilket betyr at jeg muligens får meg en løpeøkt i både bakker og trapper, noe jeg sist gjorde i typ.. fjor? Much needed, med andre ord. 

Hei, hvor det går – ha en nydelig torsdagskveld! 😀

 

 

 

 

 

 

Flere
Artikkler