Dette mener Camilla Lorentzen om Kayla Itsines-treningen

Jeg har ikke glemt mitt Kayla Itsines-prosjekt, selv om det kanskje er lenge siden sist. Den siste personen jeg har spurt om en vurdering er Camilla Lorentzen, en av de mest frisinnede, kompetente og positive treningsprofilene vi har i disse dager spør du meg.

Sjekk ut Camilla sin blogg HER.

PicMonkey Collage

Jeg har hatt en greie for Camilla helt siden hun var med i racet om å bli historiens første ShapeUp-jente, og har fortsatt å følge henne siden den gang. Det gjør meg glad langt inn i hjerterota å se jenter som tør å snakke høyt i treningsbransjen, og ikke minst ha baller til å markedsføre seg selv og sitt budskap. Helt siden hun begynte å blogge har hun gjort meg litt gladere og litt mer selvsikker med hvert eneste innlegg, og hun har uten tvil gjort det samme for hundrevis av andre jenter.

Derfor var det liten tvil om at Camilla var en jente jeg måtte sjekke innom med når jeg skulle ha meninger om frøken Itsines og hennes treningsprogammer. Så, without further ado… Camilla Lorentzen om Kayla Itsines-treningen.

 

– Jeg syns tittelen “bikiprogram” i seg selv er utrolig billig. Hun spiller helt åpenbart på den følelsen alt for mange jenter sitter med av å ikke passe inn og ikke se bra nok ut for stranda, og på den måten mener i allefall jeg at det hele minner om en litt glamorisert versjon av TV-shop. Hun kommer selvsagt med løsningen på alle våre problemer, om det så er muffinmage eller dårlig samvittighet vi sliter med, og mener at bare man kjøper dette programmet (selvsagt) så vil man endelig få de resultatene man er ute etter. Ikke minst blir man lykkelig og får selvtillit på kjøpet, for en bikiniklar kropp må jo bety et lykkelig hode? Vel, tar man et lite blikk ut i virkeligheten ser man fort at dette ikke er så enkelt som hun vil ha det til, men det er jo for all del salgbart…

PicMonkey Collage

– Videre liker jeg utrolig dårlig at hun preacher at man må være 100% dedikert for å få de resultatene og den lykken man er ute etter. Her legger hun, spør du meg, med en gang ansvaret over på klienten og sier praktisk talt: “lykkes du ikke? Da har du rett og slett ikke vært dedikert nok”. På den annen side nevner hun også at den ideelle kroppen ikke vil være like for alle, at ikke alle har det samme målet og at det å være komfortabel med den man er alltid vil være det viktigste. Det liker jeg selvsagt!

 

Så over til selve programmet – er det virkelig så magisk som hun hevder at det skal være?

 

Negativt…

  • Først og fremst syns jeg hun legger opp til utrolig mye trening, hvor man i løpet av de 12 ukene skal gå fra 5 til hele 11 økter i uken. For en person som kanskje ikke har vært veldig aktiv tidligere vil dette være en enorm terskel å klatre over, og her tror jeg dessverre mange vil dette av. Det er selvsagt bra at flere av øktene er valgfrie, men når 5 økter er satt som et minimum.. Vel, jeg mener det kan bli litt mye, selv om noen av øktene er nokså korte.

 

  • De enkelte programmene er i og for seg greie, men igjen vil det være mye for en nybegynner å begynne med mange øvelser på samme muskelgruppe fra dag 1. Når det er lagt opp til styrketrening 3 dager i uken ville jeg nok heller ha trent gjennom hele kroppen hver gang, både for å ikke belaste de enkelte muskelgruppene så mye på en og samme gang, men også for at muskelen skal få flere impulser i løpet av en uke og dermed større stimuli for å vokse. Hos en nybegynner vil muskelen være fullstendig restituert etter maksimum 48 timer – hvorfor vente en uke med å trene den igjen?

 

  • Det er utrolig mye magetrening her! Selv om hun ikke sier det eksplisitt tror jeg nok dette er for å gi brukeren en illusjon av at magen strammes opp, men sannheten er dessverre en annen. Musklene som ligger i bunn vil for all del vokse litt, men for å få frem rutene er det kostholdet som må endres og det å legge inn daglige runder med situps vil dessverre ikke ta deg så langt.

 

  • Sist, men ikke minst, er det utrolig dumt at det ikke følger med noen kostholdsråd her! Hun sier innledningsvis at hun er for en 100% sunn livsstil, men går deretter ikke noe mer inn på hva dette egentlig betyr. Skal man leve på salat og kylling, liksom? Her vil nok mange merke at resultatene uteblir, nettopp fordi de ikke får noe veiledning omkring hvordan man bør spise. Om målet virkelig er en “bikinikropp” (hva nå enn det måtte være) kan jeg nesten garantere at det først og fremst er kostholdet det må gjøres noe med, ikke treningen!

cropped-cropped-header-1

Postivt…

  • Øvelsene er fine, enkle å gjennomføre og godt forklart
  • Programmet er oversiktlig og dermed lett å følge
  • Øvelsene er varierte, slik at man ikke går lei.
  • Det er fint at det følger med en liten lærebok til slutt, slik at man får en innføring i hvorfor de ulike elementene er tatt med i programmet.

 

TAKK til Camilla for at hun tok seg tid til å bidra. Og som alltid spør jeg – hva er deres mening og erfaringer rundt Kayla-treningen? For å runde av hele prosjektet tenkte jeg å skrive noen ord om mine egne erfaringer. Jeg testet jo treningen i en fireukers tid, i tillegg til å ha forhørt meg både fjernt og nært. Stay tuned! 😀

Lyst til å teste en økt på egen kropp? DENNE er en av mine favoritter til de dagene jeg er ekstra keen på litt pust og pes.

Les også… 

  • Dette mener Silje Mariela om Kayla-treningen.
  • Dette mener Tommy Lande om Kayla-treningen.
  • Dette mener Lasse Tufte om Kayla-treningen.

 

Flere
Artikkler