Fire tips – bli en av de som jobber best, uten press og stress

Asså.. jeg er så fornøyd med å ha kommet i land med oppgaven min i mental trening at jeg rett og slett må dedikere et eget innlegg til det. Eller, ikke utelukkende oppgaven, men heller min egen evne til å sette meg selv i sånne stressa situasjoner. Lurer på om det er journalistgenet i meg eller no`, for uansett hvor god tid jeg har på noe, enten det er en oppgave, artikkel, foredrag , you name it, så kan du banne på at jeg omtrent hver gang ligger på etterskudd helt frem til det virkelig må gjøres.

Jeg tar for tiden en sertifisering i mental trening level 2 gjennom RAW Trening, og i neste uke er det klart for en tre dager lang eksaminasjon. Les mer om dette min opplevelse av level 2-kurset HER

Flere som har det sånn?

senga

Det er som om jeg lider av et behov for å kronisk utsette gjøremål, og er som en følge av det både stressa og får dårlig samvittighet helt frem til jeg faktisk kommer i gang. Jeg finner liksom ikke verken tid eller inspirasjon til å ta tak i det før jeg må. Best under press? Det kalles visst prokrastinering, og kjennetegnes ved at oppgaven gjennomføres først når frykten for ikke å få gjort den overskrider «angsten» for selve jobben som skal gjøres. Årsaker sies å være svak selvdisiplin, mangel på motivasjon, konsentrasjonsproblemer, lav selvtillit eller frykt for å mislykkes.

… men helt ærlig?

Jeg føler ikke at noen av disse tingene gjelder meg, spesielt ikke i forhold til denne oppgaven. For all del, den har vært en utfordring uten like, men ikke en skremmende utfordring.. heller sånn «woho, på tide å få vise hva jeg kan! Jeg må bare få tid til å gjøre det…». Hehe.

grimas

grimaseri

Som regel meg før deadline – men så går det alltid bra, og gjerne vel så det. Pjof. 

image

Jeg innbiller meg selv at jeg er «best under press», men noen ganger lurer jeg på.. kanskje jeg ikke er det? Derfor fortsetter jeg å jobbe med målene jeg satte meg i mandagens innlegg, og har som mål å prioritere bra og jobbe effektivt, for så å fint få plass til sosialisering og hyggelig heng i hverdagen. Og om du sliter med et snev av det jeg beskriver – her er fire tips som har hjulpet meg tidligere, og som jeg åpenbart har godt av å gjenta.

 

  1. Skriv en to do-liste! Ingen hemmelighet at det hjelper å få oversikt over oppgavene. MEN, en liten ekstraeffekt jeg har hørt skal funke bra, er å 1) skrive det enkleste først på lista, slik at man kommer i gang, og 2) dele opp store oppgaver i flere småoppgaver. Ikke «skrive bacheloroppgave» liksom, hehe.
  2. Belønning. No words needed – en gulrot i en eller annen form gjør det lettere å legge seg i selen for å få unna ting. Her kan du gjerne koble på venner, kjæreste eller familie, så de holder deg litt i nakken. Ingen effektivitet, ingen gulrot.
  3. Ingentingmetoden. Enten gjør du oppgaven du skal gjøre, eller så gjør du.. ingenting. Gi deg selv to alternativer. Facebook er forbudt, TV er forbudt, snapchat er forbudt. Oppgave/gjøremål eller… ingenting.
  4. Flytt deadlinen. Dette gjorde alltid redaksjonssjefen i ShapeUp for meg – hun satte opp en deadline tidligere enn det som egentlig var deadlinen, rett og slett for at jeg skulle levere tidligere, ha litt mindre press og ha litt ekstra tid i tilfelle rottefelle. Etterhvert har jeg begynt å gjøre det selv, slik at jeg skaper meg selv litt tid.

pipa

Oh well, oppgaven for denne gangen er levert, og den følelsen skal nytes! I helgen venter lesing og forberedelse til eksaminasjon på mandag, tirsdag og onsdag, i tillegg til Sentrumsløpet, annen morsom trening og samvær med de jeg er glad i. I løpet av helgen kommer det også et innlegg om gårsdagens boklansering med Christina Vukicevic i Frognerparken.

duo

Som jeg forøvrig kjenner som et uvær i leggene i dag!

En noe ukorrekt funfact er at jeg ikke har hatt en edru helg på mange uker, og gleder meg derfor stort (sånn seriøst mye) til å ha en helg helt uten alkohol i blodet. Nå hørtes jeg vel ut som tidenes alkis i denne treningbloggerverdenen, men ja.. #livetskjer.

GOD HELG!

Kilder: Store norske leksikon og Wikipedia

Flere
Artikkler