En av de beste og viktigste byggeklossene kostholdet mitt inneholder som gravid

Reklame i samarbeid med Prior

Èn ting jeg gjorde mye av før jeg ble gravid, som jeg uten tvil har fortsatt med når jeg fikk vite at jeg har en fyr i magen, det er å fortsette å spise egg.

Som dere vet elsker jeg egg, både fordi det er typ verdens mest allsidige matvare, det kan smake på alle mulige måter og funke til alle mulige retter. Sist, men ikke minst, egg er naturens egen næringsbombe. Ikke bare inneholder egg masse protein, men også en haug av andre bra greier som kroppen trenger, spesielt når den skal lage et helt nytt menneske.

I dag er det faktisk verdens eggdag, så hva passer vel bedre enn å vie litt ekstra oppmerksomhet til, nettopp, egget ?

For er det en tid det er ekstra viktig å spise næringsrikt og bra, så er det nå.

Jeg blir stadig mer overbevist om at babyen får (tar, hehe) det den trenger til å utvikles uansett, noe som vil si at næringsmangler gå utover mor. I mitt hode er det da logisk at dersom man ikke er flink til å dekke de ulike behovene for næring så vil man merke det på kroppen, f.eks i form av mindre energi. Er det noe jeg ikke trenger som gravid, og heller ikke når kid´en er ute, så er det mindre energi?

Et egg inneholder cirka 90 kalorier, og absolutt alle næringsstoffer kroppen trenger for å vokse – med unntak av vitamin C, som du enkelt får i deg gjennom paprika, grønnkål, brokkoli, kiwi, appelsin – you name it.

Dette er også grunnen til at min faste frokost, som du ser oppskrift til under her er helt gull – du får alt du trenger fra eggene, i tillegg til mer næring, deriblant vitamin C, fra grønnsakene.

Protein er kroppens byggesteiner og er nødvendig for å danne og vedlikeholde celler og vev, som muskler.

Vitamin D er nøkkelen som låser opp for at kalsium fra maten kan utnyttes i kroppen, til sterk beinbygning og tenner. Om sommeren danner sola vitamin D i huden. Om vinteren får vi vitamin D fra noen få matvarer, egg er én av disse.

Vitamin E er en effektiv antioksidant, som beskytter kroppens celler. Det gjelder også blodets celler. Dermed er vitamin E viktig for immunforsvaret.

Selen er en annen antioksidant. Selen samarbeider med vitamin E om å beskytte cellene og styrke immunforsvaret.

Vitamin B2 , vitamin B12 og de andre B-vitaminene smører kroppsmaskineriet, og er helt nødvendige for alle de prosessene som foregår i kroppen. Vitamin B12 finnes bare i animalske matvarer.

Folat, eller folsyre, er også et B-vitamin. Folat er viktig for normal utvikling av kroppens arvestoff, DNA, og for de røde blodcellene.
Kvinner som ønsker å bli, eller er gravide, blir anbefalt å ta tilskudd av folat da dette bidrar til normal utvikling hos fosteret. Alle andre får folat fra maten, som fra egg.

Vitamin A kalles øyets vitamin. Det er nødvendig for normalt syn, i tillegg til blant annet forplantningsevne og immunforsvar. I animalsk mat, som egg, kalles vitamin A ofte for retinol og i vegetabilsk mat kalles det karoten.

Jern er et mineral som har mange viktige oppgaver i kroppen. Mesteparten av jernet brukes til å frakte oksygen fra lungene og ut i alle kroppens celler og vev. Det skjer ved at jernet er bundet til de røde blodcellene som hemoglobin. Jern fra animalsk mat, som egg, utnyttes bedre av kroppen enn jern fra vegetabilsk mat.

Det var dagens lynkurs i næringsinnhold i egg, hehe. Så til den beste delen – oppskriftene. Som jeg nevnte innledningsvis er egg en favorittmatvare ikke bare pga. næringsinnholdet, men også allsidigheten. Disse fem oppskriftene er de jeg vanligvis sverger til i min gravid-hverdag, mest fordi de er enkle, næringsrike og aller viktigst; smaker godt!

?Min faste frokostrøre – sjekk ut oppskriften her. 

En sikker vinner – en frokost bestående av hovedsakelig protein og fett gir meg en god start på dagen – jeg trives bedre med påfyll av karbohydrater litt utpå. Denne er kjapp å røre sammen i stekepanna, og er like god på tallerkenen foran God Morgen Norge som i en matboks på farta. En bonus er at du får brukt opp grønnsaker i kjøleskapet, også de som ser litt slitne ut – inni denne eggerøra funker de som stjerner, hele gjengen.

?Næringsrike pannekaker til både frokost og kvelds

Hvem liker ikke pannekaker? Egg er jo fast inventar i de fleste bakverk, og sunt bakverk er absolutt inget unntak. Disse er raske å slenge sammen, og smaker akkurat passe nøytalt til at du kan toppe de med hva du vil. Syltetøy er helt topp, men også peanøttsmør, sjokoladepålegg og brunost er en vinner. På bildet under har jeg tint frosne bringebær og rørt inn litt sukrin.

?Proteinrundstykker – sjekk ut oppskriften her. 

Disse er jo en sikker vinner, og jeg har alltid et lite lager i kjøleskapet. Når de er rykende ferske må jeg si at smør og brunost er favorittpålegget, men ellers; egg og kaviar, anytime.

? Wraps med proteinrik avocadorøre – sjekk ut oppskrift her. 

Altså, denne inneholder fullkornswrap, avocado, cottage cheese og egg – you can´t go wrong. I tillegg pimper vi det opp med spinat, og det hele blir et enkelt, næringsrikt og supergodt måltid som gir superkrefter til både mor og barn.

Håper dette innlegget inspirerer deg til å mekke sunn, næringsrik mat til både deg og barnet ditt, hvis du som meg har en liten rakker i magen. 

Som gravid har jeg ikke cravet noe spesielt, men kjapt merket det om blodsukkeret synker, eller jeg ikke får i meg bra mat gjennom dagen. Da er det fort gjort å ty til godteriskåla, noe som ikke trenger å være negativt i seg selv, men det er synd om enkle, næringsfattige løsninger blir valgt fremfor supermat som faktisk gir deg det du trenger. Når denne supermaten, som oppskriftene i dette innlegget, i tillegg smaker såå godt, så er det liksom ikke noe grunn til å unne seg selv bra mat, fremfor mindre bra mat. Som i tillegg gir en laber følelse etterpå.. her er det god samvittighet, all the way!

For som Prior selv sier, det er sunt å kose seg, og jeg kunne ikke vært mer enig!

I skrivende stund er jeg og mannen i bilen på vei til Bergen. Vi skal snart stoppe og spise litt lunsj, så blir det videre til hotellet. Ettermiddagen går med til forberedelse til morgendagen, forhåpentligvis en treningsøkt, samt en middag og tidlig kvelden. God fredag til deg ?❤️

 

 

 

 

Flere
Artikkler