Dette betyr bokstavene i treningsøktene mine

Etter gårsdagens #treningstirsdag fikk jeg mange spørsmål om hva i all verden disse bokstavene i de ulike styrkeøktene mine betyr – det skjønner jeg godt!

  • Sjekk ut gårsdagens fullkroppsøkt med finisher HER.

Film av finisheren ligger på min Instagram @piaseeberg.

PicMonkey Collage

Jeg bruker jo denne måten å sette opp treningsøkter på både for meg selv, på kunder, når jeg snapper, og åpenbart når jeg blogger – da er det jo mer enn rett og rimelig at jeg redegjør for hva det signaliserer.

Når jeg skriver “A1)” foran en øvelse vil det si at jeg begynner med denne øvelsen. Når jeg skriver “A2)” foran en øvelse betyr det at jeg gjør den etter “A1)”, og at disse to til sammen utgjør et par. Så om jeg har skrevet f.eks…

A1) Knebøy 12 reps x 3

A2) Pullups 8 reps x 3

… vil det i praksis si at jeg utfører først 12 knebøy, pause, 8 pullups, pause, 12 knebøy, pause, 8 pullps, pause, 12 knebøy, pause, 8 pullups, pause.

Da har jeg gjennomført tre sett med 12 og 8 repetisjoner på hver øvelse, og kan gå videre til neste sett, B), og angripe det på samme måte. I gårsdagens program hadde jeg jo hele fire B`er, som i praksis ikke betyr så mye mer enn at jeg gjør det på akkurat samme måte, bare med fire øvelser istedenfor to.

You see? 

pix

På denne måten opplever mange, inkludert meg selv, at man kan trene hakket mer effektivt enn om man skal gjøre seg ferdig med alle repetisjonene på en øvelse, før man går videre til neste. Der hvor man gjerne må vente et par minutter på at beina skal bli klare til neste sett med knebøy, kan man på denne måten gjøre noe produktivt i mellomtiden – for eksempel pullups, som ikke krever stort av beina, men til gjengjeld en god del av overkroppen (as we all know.. pjof).

Hvor lange pausene er vil variere i takt med hvor tungt du trener, dagsform, repetisjoner, etc, men en fin huskeregel er å ta den tiden du trenger for å kjenne deg klar til et nytt sett.

Dette er en fin måte å trene på, som gjør det lettere å trene tungt uten å måtte sitte å stirre ut i lufta mellom hvert sett.

Bare gutta i GASP-singletter som har tid til det ass…. 😉 

Håper dette var oppklarende, slik at enda flere kan teste treningsøktene jeg legger ut med jevne mellomrom. Nå venter sommeravslutning med Sporten.com-gutta – hygge! 🙂  

Ha en herlig onsdag dere!

 

Flere
Artikkler