Calisthenics med Lasse Tufte.. Yey or ney?

For en goood stund la jeg ut dette bildet på Instagram….

image

Og nå er boka her! 😀

Det er alltid ekstra hyggelig å ha det ferdige print-produktet i hendene, selv om man har sett litt av både bilder og tekst før. Som det kommer frem av Instagramposten min er denne treningsformen langt ut av min komfortsone, så jeg var spent i forkant. Nå er jeg superhappy for at bildene ble fine, og ikke minst at boken i sin helhet er noe jeg kan stå inne for. Visste jo det da, but you know 🙂

Bilde fra fotoshooten jeg hadde i Tufteparken i Drammen. Her er vi superhappy for at vi klarte å bli ferdige før himmelen, typ.. Åpnet seg.
Bilde fra fotoshooten jeg hadde i Tufteparken i Drammen. Her er vi superhappy for at vi klarte å bli ferdige før himmelen, typ.. Åpnet seg.

Som sagt, dette er ikke min typiske treningsform engang, så jeg begynte ikke å kikke i den med en utelukkende positiv, helfrelst innstilling.

Lasse, Ahmed, Maren og meg på coveret av boken :-) Ahmed er jo ganske kjent innenfor dette miljøet, dere har kanskje sett han på NRK? :-)
Lasse, Ahmed, Maren og meg på coveret av boken 🙂 Ahmed er jo ganske kjent innenfor dette miljøet, dere har kanskje sett han på NRK? 🙂

image

Det er mange grunner til at jeg liker denne boka.

Den er veldig grundig. Minner meg nesten om fagbøkene jeg hadde når jeg tok PT-utdanning hos AFPT. Alle øvelsene er nøyaktig beskrevet, både treningseffekt, utførelse og diverse funfacts rundt bevegelsen. Der det er hensiktsmessig har Lasse lagt inn referanser til andre steder i boka, slik at man har muligheten til å se ulike øvelser og bevegelser i sammenheng med hverandre. Da blir det ofte lettere å se en helhet i treningen man skal gjøre, man forstår mer, og mest sannsynlig vil treningen gi mer mening.. Det er jo motiverende å vite hvorfor man gjør noe 🙂

image

På alle øvelsene er det beskrevet hvordan du kan gjøre bevegelsen både lettere og tyngre. På den måten kan alle finne varianter de klarer å mestre, samtidig som man har noe å strekke seg mot. Som på bildet over for eksempel. Ettbens strake markløft kan være utfordrende pga. koordinasjon, balanse og styrke. Med trening blir man bedre, så så fort du mestrer øvelsen kan du legge til belastning, som for eksempel ved hjelp av en strikk.

image

image

image

image image

Med alle øvelsene følger en illustrasjon som på bildet under. Ved hjelp av disse kan du se hvilke muskler som jobber i de ulike øvelsene. Ekstra PT-poeng til Lasse for muskelnavn på norsk OG latinsk, hehe.

image

Du lærer MYE om trening. Ja, det er en omfattende øvelsesbank i denne boka, but thats not all! Begrepsavklaring, anatomi, calisthenicshistorie (…), treningslære, biomekanikk, teori rundt kjernemuskulatur og buktrykk, skader, motivasjon, programmering og treningsmetoder er noe av det du kan lese mer om. Det meste du lærer her er relevant i alle slags former for styrketrening, så uavhengig av om du faktisk har tenkt til å drive med egentrening eller ei.. Her du du plukke med deg verdifull lærdom 😉

Øvelsene er så godt beskrevet som mulig slik jeg ser det, men jeg kjenner at det hadde vært digg å se de bli utført også. Det hadde kanskje gjort at jeg kunne vurdert å teste noen av de crazy ass øvelsene som Maren, Lasse og Ahmed pusler med. Men kanskje Lasse har noen øvelsesvideoer på lager..? 🙂

image image image image

I tillegg savnet jeg forslag til hvordan man kan legge opp ulike treningsøkter og treningsuker med denne type trening. Men det skal sies at det er oppgitt QR-koder i boken man kan sjekke ut for å se flere eksempler på oppsett av treningsprogrammer.. Så da er det jo mulig å hente ut om man vil 🙂

Hvis du er interessert i å lære mer om egenvektstrening er dette et bra sted å starte! Vil tro du får tak i den i de fleste bokbutikker, både i butikk og på nett. Gratulerer Lasse, jeg syns rett og slett du har laget en skikkelig bra bok 🙂

Ha en fin fredag alle sammen <3

 

 

Flere
Artikkler