Har du laktoseintoleranse?

Laktose er et mye omtalt begrep, og jeg har inntrykk av at vi sjelden egentlig blir kloke på hva, hvordan og hvorfor. Jeg skal ikke gå inn på noe diskusjon rundt dette akkurat nå, men når jeg bladde i mars-utgaven av ShapeUp kom jeg over et interessant og nyttig spørsmål til en av våre eksperter. Jeg tror det er mange av oss som har stilt seg spørsmålet om man er laktoseintolerant før eller siden, delvis fordi det er «i vinden» (no offence til dere som faktisk har det, men det er jo det, hehe), og delvis fordi det rett og slett er mange av oss som sliter, i større eller mindre grad, med diffuse og plagsomme magevondter. Årsaken kan være så mangt, fra oppblåst grønnsaksmage til sukkersjokk kvelden før…

954738_826411017415667_7332165167499233845_n-600x848

Jeg fant dette bildet på Google, så du trenger ikke nødvendigvis henge det opp på kjøleskapet med #ptpia-magneten. Men la deg inspirere, det gjorde jeg 🙂

Men det kan jo også være laktoseintoleranse, i hvert fall hvis du opplever plager i forbindelse med melkeprodukter.

Anyhow, jeg kan mitt om kosthold jeg, men har ingen formell utdannelse, og har ingen planer om å leke kostholdsekspert 🙂 Derfor gjengir jeg dette spørsmålet fra ShapeUp, som i hvert fall gjorde meg litt klokere, og forhåpentligvis mange av dere som har klikket dere innom her <3 Det er vår kostholdsekspert Cathrine Borchsenius som har svart, som blant annet er klinisk ernæringsfysiolog og driver nettstedene bramat.no og sunnogsprek.no.

Ekspertbilde

Hun har skrevet flere bøker om kosthold og helse, og er en kjent kostholdsekspert, blant annet fra TV2 🙂

SÅ, til poenget. Spørsmålet lyder som følger…

– Jeg tar nå en måned helt uten laktose på grunn av store smerter og luft i magen. Jeg er så lei av å føle meg konstant oppblåst! Hvis man er intolerant for laktose, hvor lang tid etter inntak av laktose er det vanlig å merke det på kroppen? Og hvor lenge må jeg regne med å avstå fra laktose for å finne ut om jeg er laktose-intolerant? Lurer også på hvilke matvarer som har høyt innhold av laktose, og som jeg bør styre unna.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Svar fra Cathrine

– Jeg vil anbefale deg å spørre fastlegen din om en henvisning til et sykehus der de kan teste deg for laktoseintoleranse. Da får du vite helt sikkert om det er laktose du reagerer på. Det kan også være greit å ta en blodprøve som sier noe om sannsynligheten for at du har cøliaki. Ubehandlet cøliaki kan nemlig også gi intoleranse for laktose. Hvis du allerede er blitt utredet for cøliaki og andre tilstander som kan gi samme symptomer som du har, er det lurt å ta en periode uten laktose for å se om du blir bedre – slik du gjør nå.

De fleste som har laktoseintoleranse tåler en viss mengde laktose, så i de fleste tilfeller holder det at du holder deg unna matvarer som inneholder mye laktose, som melk, brunost, sjokolade og is. Det kan også være greit å unngå syrnede melkeprodukter som yoghurt i denne perioden, men dette er laktoseholdige matvarer som de fleste med laktoseintoleranse tåler litt av. Hvis du blir bedre etter to-tre uker med dette kostholdet kan du gradvis prøve ut om du kan tåle litt større mengder laktose om gangen. Hvor raskt du eventuelt reagerer etter inntak av laktoseholdig mat- og drikke, varierer fra person til person, men alt ubehag innen 15-20 minutter kan skyldes laktose. Et siste tips til deg er å ikke kutte ut alle melkeprodukter ettersom dette er viktige kilder til kalsium, jod og protein. Cottage cheese og faste, hvite oster inneholder omtrent ikke noe laktose, og tåles av de fleste med laktoseintoleranse.

 Så, ble du klokere? I hope 🙂

Så forresten at bramat.no har testet ulike Skyr-produkter, som kan være interessant å få med seg dersom du er kompis med laktose. Sjekk den ut her.

Flere
Artikkler