Crossfit for både trente og utrente – Prøv denne økta!

Hei bloggen, og hei fantastiske, nydelige mandag! Jepp, jeg er gladkristen, og det med god grunn.

Helt siden foredraget mitt på Farris Bad på fredag har jeg vært i en positivt ladet energiboble. Formen gikk utelukkende oppover fra og med torsdag kveld, fredagen besto av rødvin, taco og litt godis som seg hør og bør, og lørdagen dere, lørdagen..

Da kunne jeg endelig svette litt igjen, etter hele fem dager uten noe som helst form for fysisk trening. Det høres kanskje merkelig ut for noen, jeg ser den, men vi har alle ulikt utgangspunkt. Jeg er vant til å  kjenne svetten piple flere ganger i uka, og får greit mark i rumpa når jeg lever et grønnsaksliv i over en restituerende dag eller to. SÅ, don`t blame me – lykkerusen boblet når jeg fikk bli med på en økt på Crossfit Fønix lørdag formiddag. Økta var en chipper, som vil si at man jobber seg opp til et bestemt antall reps, før man jobber seg ned igjen. Jeg valgte level 1-skaleringen, da jeg ville kjenne på formen og ikke kjøre full pupp fra første stund.

Jeg tok Crossfit level 1 sammen med Emily, og nå har hun søren meg sitt eget gym i Drammen. Og der er jeg så heldig å få poppe innom fra tid til annen.
Jeg tok Crossfit level 1 sammen med Emily, og nå har hun søren meg sitt eget gym i Drammen. Og der er jeg så heldig å få poppe innom fra tid til annen.

Den opprinnelige økten var som følger…

image

… Men som jeg da skalerte, og da så den slik ut:

60 double unders (her kjører man dobbelt så mange enkle om man ikke har double unders. Det klarte jeg ikke å tillate meg selv, da jeg trenger all den øvingen jeg kan få. Pluss at det er halvparten så mange hopp da, done deal).

50 medicine ball situps (easy peasy, alle klarer den, i ulikt tempo og med ulik tyngde på ballen)

40 wall balls (samme som øvelsen over – fart og tyngde på ball bestemmer hvor tungt det blir)

30 medicine ball cleans (samme bevegelse som med en stang, men selvfølgelig mye lettere, og bedre å gjennomføre for nybegynnere om man ikke har teknikken inne. Eventuelt til de dagene man er sjukling og vil kosetrene)

20 ring rows (med overkroppen rett under slynge/ring-festet blir denne mer enn tung nok)

10 air squats (no words needed – bounce deg opp og ned med god teknikk, 10 reps)

… ooogså samme veien opp igjen, som dere ser på bildet.

Kan jo allerede nå advare om at dere vil være ganske kjørt i armer og skuldre når dere kommer til de siste 60 eller 180 hoppene, hehe.

Føler denne økta var et godt eksempel på hvordan man bruker skalering i crossfit. Det er ingen grunn til å være redd for å teste, da en av intruktørens viktigste oppgaver er å finne en skalering som funker for deg. Uansett nivå skal man kunne klare å gjennomføre økta basert på sitt eget utgangspunkt, og det er også ditt viktigste fokus- og sammenlikningsgrunnlag – deg sjæl! Så hvis du har det minste snev av lyst i kroppen – legg igjen egoet ditt hjemme, dropp hele den derre regla om at du må «trene deg opp får å prøve crossfit», og bare bli med! Så finner du ihvertfall ut hva det hele dreier seg om 🙂

SÅ, dette er en fiks, ferdig økt dere kan screenshotte og kjøre når det frister altså. Denne er absolutt gjennomførbar på treningsstudio også 🙂

Ellers i helgen har jeg hengt rundt i Oslo…

På rusletur langs Akerselva, fra Nydalen og til løkka. Nyydelig!
På rusletur langs Akerselva, fra Nydalen og til løkka. Nyydelig!
Merkdag, første dag med godskjerfet rundt halsen. Jeg liker!
Merkdag, første dag med godskjerfet rundt halsen. Jeg liker!

… Og nytt følelsen av å kjenne kroppen bli frisk. Det hele toppet seg med barnedåp på søndag, der jeg ladet opp kroppen med nydelig sushi, vin, kaffe og kaker. Kanskje derfor det prikker i beina mine av treningsglede her jeg sitter? 😀

Som den urutinerte bloggeren jeg er glemte jeg selvfølgelig å ta av meg mannens bunadsjakke til ære for bildet, hehe. Oh well, neste gang! ;-)
Som den urutinerte bloggeren jeg er glemte jeg selvfølgelig å ta av meg mannens bunadsjakke til ære for bildet, hehe. Oh well, neste gang! 😉

NÅ er det jobbings, før jeg muligens trimmer kroppen med litt styrketrening i kveld.Jeg startet nemlig dagen med litt morgenintervaller på spinning, sist gjort i typ, 19999, hehe. Men uansett dere…

Denne treningsuka skal bli fantastisk!

Stay tuned for #matmandag om noen timer – den er, som alltid, enkel, sunn og digg! Nøkkelordene er kylling, spaghetti og frisk salat. Mmmm – det enkle er ofte det beste.

Flere
Artikkler