Derfor kan mental trening gjøre deg sterkere på trening

Etter alt jeg har sett, lært og erfart de siste årene er jeg i liten tvil om at mental trening og våre psykologiske prosesser påvirker oss som mennesker, psykisk, men også i stor grad fysisk. Derfor er det alltid positivt å komme over artikler som bekrefter dette. I dag var det RAW-sjefen selv, Cecilie Ystenes, som sendte over lenke til denne artikkelen av Chris Beardsley.

Som jo passet perfekt – #treningstirsdag!

Foto: Rasmus Kongsøre
Foto: Rasmus Kongsøre

Elementene i dette blogginnlegger er noe av det jeg toucher innom på foredragene mine, og som blant annet blir temaet på mitt foredrag på ShapeUp Conventin 17. september. Det gledes!

For å gjøre en lang historie kort (den lange kan leses i artikkelen til Beardsley) – artikkelen bekrefter at mental trening, spesielt i form av indre dialog, avspenning og visualisering, kan bidra til å lette stress ved alle aspekter i livet. Dette gir igjen bedre restitusjon etter trening, samt bedre motivasjon og driv når du faktisk er på trening.

Stating the obvious – de er begge ekstremt viktige faktorer som påvirker din egen progresjon og resultater med treningen.

Når du evner å i større grad ta kontroll på eget hode, samt de faktorene som påvirker stressnivåene i kroppen og i hverdagen, er det mye som tyder på at dette vil forbedre dine resultater på trening og gi bedre treningsresultater. Selv bruker jeg og eksperimenterer med disse teknikkene i min hverdag, og har selv erfart hvordan det har påvirket både min trening og livet ellers på en positiv måte – da er det digg å lese artikler som dette, som bekrefter det man selv erfarer på seg selv og andre.

polar-45 polar-49

Med motivasjon til å pushe på når du først trener blir det lettere å gjennomføre med kvalitet. Også på noe så j**lig som løp med strikk, hehe. 

Indre dialog kjennetegnes av alle de tankene og ordene du sier til deg selv 24 timer i døgnet – det handler om å ta kontroll på den indre skravlegåsa, som regel med mål om å gi deg selv de beste forutsetningene for å prestere best mulig, enten i en gitt situasjon eller over tid. Visualisering handler om å spille av bilder og film i eget hode, og kan ha ulike funksjoner – forberede seg på en konkurranse, stresse ned, skape mestringsfølelse, etc.

Etter en hissig gjennomgang av ulike definisjoner, studier og forsøk konkluderes det med følgende i artikkelen – fremgang innen fysisk evne og maksimal styrke er større etter et program med både mental og fysisk trening, sammenliknet med et program med fysisk trening alene. Årsaken ser ut til å være den mentale treningens positive påvirkning på negativt stress, f.eks i form av “stresshormonet” kortisol, samt “det muskelbyggende hormonet” testosteron. I studiet han refererer til avslutningsvis er det uklart akkurat hvorfor dette skjer, men den største påvirkningen av mental trening kunne man se på testosteron-nivåene i kroppen. Dette er logisk – negativt stress reduserer testosteronnivåer. Testosteronnivåene i kroppen er kjent for å henge sammen med styrkeutvikling, eventuelt en uteblivende styrkeutvikling. I tillegg har man sett at høyere nivåer av testosteron hos mennesker påvirker grad av motivasjon.

Kult, hæ?

Les deg opp på indre dialog, visualisering og avspenning, og se om du ikke kan implementere noen av teknikkene i din egen hverdag. Eller enda bedre – send meg en mail på pia@rawtrening.no, så kan vi trene sammen mentalt i levende live 😀

Ha en nydelig tirsdag, hjerter. Nå skal jeg jobbe noen timer til, før jeg setter snuta mot RAW og kveldens MT-kunder – det gledes.

 

 

Flere
Artikkler