Dette mener Silje Mariela om Kayla Itsines-treningen

Heey! Kayla Itsines-prosjektet fortsetter!

Som jeg har nevnt for dere tidligere er jeg i full gang med å teste noe av treningen til «bikinibody»-dronning Kayla Itsines.  For tiden kombinerer jeg øktene hennes med bittelitt tung styrketrening, skitrening og litt crossfit i ny og ne, for å kunne danne meg et godt bilde av treningen, og deretter gjøre en vurdering.

image

Jeg sverger, denne dama dukker opp hvor enn jeg er om dagen, haha. Law of attraction? 

Men det er ikke bare meg som skal bidra til denne vurderingen. Jeg har nemlig planer om å koble på flere eksperter, slik at vi alle blir klokere enn om bare jeg mener og synser. Først ut er Silje Mariela, som i mine øyne er en av de dyktigste treningsprofilene vi har i Norge.

silje2

Bilde fra da jeg, ShapeUp og Lapoint arrangerte treningstur til Marokko, og var så heldige å få med oss Silje som medtrener. FOR en uke!

Silje

Instagramcollage fra den samme turen – gode minner! 

Spesielt når det kommer til jenter og trening. Hun har vært igjennom det meste innen trening (også fitness, diett, blodårer-bølgen), som gjør at hun i mine øyne er over gjennomsnittet reflektert i sitt syn på trening, kosthold og folkehelse.

Derfor var det en selvfølge å spørre Silje om hun kunne ta seg tid til å kikke igjennom programmet, gjerne teste noen økter, og deretter gi meg tilbakemelding på hva hun syntes. Og vet dere hva? That`s exactly what she did!

Silje har fått testet opptil flere ulike økter fra Kayla-programmet, og har dermed kjent treningen på kroppen. I tillegg har hun lest igjennom PDF`en fra start til slutt, og gjort en faglig vurdering av treningen i sin helhet. Her er tilbakemeldingene hun sitter igjen med.

ENJOY! 

  • Creds til Kayla som får jenter opp av sofaen!

– Det første jeg kan gjøre er å gi kreds til frøken Itsines for at hun får jenter opp av sofaen, og i bevegelse. Det tror jeg må være den desidert viktigste oppgaven til en trener. I tillegg gjør hun styrketrening gøy og enkelt, i den forstand at det er enkle, kjente øvelser, og at det er lite utstyr som trengs. Dette er økter som kan gjøre så og si hvor som helst. Personlig likte jeg beinøktene best. Får opp pulsen, og du kjenner melkesyra lang vei.

image

  • Lite gjennomtenkt overkropptrening

– Overkropps og mageøktene syns jeg personlig virker litt lite gjennomtenkt. Jeg savner mer balanse her, altså flere øvelser for rygg og bakside generelt. Om du sliter med skuldre og/eller knær, så sørg for å legge inn egentrening for rygg og bakside. Når du har kjørt 50-60 pushups på 7 minutter kan det bli noe heftig på skuldrene gitt..

  • Ikke optimalt etter en graviditet

– For de som har fått barn og ikke vet helt hvordan magemuskler ligger an vil jeg nok anbefale å styre unna de sirklene i programmet som trener mage. Skal du komme i form etter fødsel ville jeg 1) Få testet magemusklene hos en terapeut for å få grønt lys til å kjøre på, og 2) byttet ut ut mageøvelsene med noe mer skånsomt i starten.

image

Eksempel på en arm- og mageøkt fra Kayla-programmet. 

  • Kan ikke erstatte tung styrketrening

– Om jeg skulle implementert Kayla sitt program i egen trening, så skulle det vært som et tillegg til annen styrketrening. Kunne gjerne brukt noen av sirklene som avslutning på en styrkeøkt, eller rett og slett som en form for utholdenhetstrening, men om ønsket er større er sterkere muskler ville jeg valgt noe annet.

– Alt i alt et helt ok program for deg som vil ha fleksibilitet til å trene over alt, som liker at ting går på tid, og vil ha korte treningsøkter. Personlig er jeg nok hakket større fan av god gammeldags styrketrening som tunge knebøy og markløft, og kommer derfor til å fortsette med det, men tar gjerne en og annen Kayla-sirkel som en avslutning på en økt nå og da.

Sitat slutt, hehe. 

Takk Silje!

Jeg syns det var griseinteressant å høre hennes erfaringer, og jeg håper dere syns det samme. Og hei, merk dere en ting – refleksjonene Silje deler, jeg deler, eller hvem som helst andre, for den saks skyld, har ingenting å stille opp med mot det du føler er riktig for deg! Den treningen som funker er den du faktisk gjennomfører, og det er ingen tvil om at all hoppingen og sprettingen til Kayla vil gi resultater til veldig mange. But it`s all about the balance… 

Jeg lar Silje avslutte dagens blogginnlegg med en sabla god video om akkurat det.

Som om jeg skulle sagt det sjæl! God onsdag alle – nå stikker jeg på SATS og svetter meg ihjel med en real Kayla-økt.

Pluss litt styrke på rygg selvfølgelig;-)

Sorry på forhånd SATS.. håper dere har moppene klare! 

  • Les mer om min motivasjon for Kayla-prosjektet HER.
  • Test en av øktene hennes HER. 

 

 

Flere
Artikkler