Videoblogg – utstyret og øvelsene vi trenger til trening på reisefot

Hvis det er èn økt du skal ta vare på til du skal ut på tur, uten tilgang på treningssenter… så er det denne. Se og lær! Dagens #treningstirsdag løser rett og slett utfordringen vi alle snuser på i ny og ne.. trening på reisefot – PUSH PLAY Partypeeps!

For dere vet når dere er på ferie? Eller på hytta?

Eller bare på overnatting, for saks skyld.

Fellesnevneren er at du, uansett hvor du er, har lyst til å trene, svette og bruke kroppen. For min egen del reiser jeg aldri noe sted uten å ha med meg treningstøy og noe enkelt utstyr. Ikke fordi jeg på død og liv må trene, men fordi jeg vet jeg kommer til å ha lyst. Alt blir bedre når man har litt aktivitet i kroppen, og i mine øyne er ferier og reising den perfekte muligheten til å nettopp – trene.

image

Økta i videoen kjørte jeg blant annet en del i juleferien, når jeg kjente jeg trengte å kombinere all skigåingen med nooe annet – perfekt hytteøkt!

image

Noe utstyr trenger man da, for å få optimalt utbytte. Javisst, man kan kjøre greie økter uten utstyr også, men ved hjelp av noen enkle, og ikke minst “pakke i bagen”-vennlige verktøy får man så mye mer ut av økta. Derfor var saken biff når Abilica spurte meg om jeg ville spille inn en treningsfilm med de, for å vise oss alle hvordan man enkelt setter sammen en fullverdig styrketreningsøkt på reisefot.

Slik trener du

Du jobber effektivt i 26 minutter.Skjermbilde 2016-01-26 kl. 16.08.06

Pluss på noen minutters pause innimellom supersettene, men du er garantert ferdig på under én time. Vi jobber i supersett – du skal gjennomføre to øvelser etter hverandre, før du kjører ett minutt med hoppetau. Dette supersettet gjentas to ganger, før du går videre til neste supersett.

  • Supersett 1 – 1 min banded walk med burpee // 1 min facepulls med strikk // 1 min hoppetau
  • Supersett 2 –  1 min liggende leg curl med sklimatter // 1 min ab rollout med sklimatter // 1 min hoppetau
  • Supersett 3 – 1 min pushups med sideplanke og beinhev // 1 min overhead squat press med strikk // 1 min hoppetau
  • Supersett 4 – 1 min toveis utfall med sklimatter, høyre bein // 1 min toveis utfall med sklimatter, venstre bein // 1 min hoppetau

And to finish it all of? Burpees selvfølgelig! Tar du utfordringen i videoen?

Dette er en solid økt som garantert får opp pulsen din. Noe ala. Kayla Itsines-øktene, når jeg tenker meg om. Det samme går igjen – ved hjelp av enkelt utstyr og din egen kroppsvekt får man et treningsutbytte uten like.

Følgende utstyr er brukt i videoen:

  • Abilica SpeedUp (hoppetau) – hoppetau er alltid gull, og gir deg muligheten til å kjøre både enkle og doble. Kanskje et mål kan være å klare double unders? 😉
  • Abilica Powerband (treningsstrikk) – genial på mange måter! Jeg skrev faktisk et innlegg tilbake i mai hvor jeg legger frem tre av mine favorittøvelser med strikken.
  • Abilica PowerSlide (sklimatter) – På Abilica sine hjemmesider fant jeg dette treningsprogrammet, som gir flere gode alternativer enn filmen min til hvordan man bruker mattene. Også MÅ jeg bare nevne denne øvelsen, som jeg fikk teste en gang jeg var på trening med Rune. Jeezus, den er seig.

https://www.youtube.com/watch?v=-60o16v6reo

  • Abilica RubberBand (treningsstrikk) – I videoen bruker jeg den grønne, som er medium. I praksis er det ikke så stor forskjell på de tre, men jeg anbefaler deg å ta med deg medium eller lett – da har du flere muligheter. Også får man mye større utbytte av å ha med to strikker, fremfor én. Bare prøv å gjøre øvelsen i videoen med en, kontra to strikker.. du kjenner nummer to, for å si det sånn.

We like!

Fyr løs med spørsmål i kommentarfeltet om dere lurer på noe i forhold til treningsøkten.

Takk til Abilica som lot meg trylle frem litt treningsmagi med utstyret deres 😀 

Flere
Artikkler