Effektiv knebøytrening UTEN vektstang

Nå er jeg spent – Hvordan går det med kickstarten deres? 😀

IMG_9548

Her i gården går det ganske så bra! Jeg var kanskje litt ekstra motivert for å komme i gang ettersom jeg har gått og trippet etter dette siden november, men det er uansett digg å sitte her nå og vite at jeg er godt i gang.

Jeg har nesten alltid litt… Prestasjonsangst? Når jeg skal «komme i gang» etter ferier osv. Akkurat som om jeg har litt noia for at ostepop-Pia har (intern spøk for de som har lest intervjuet med meg i månedens utgave, hehe) har tatt okkupert kroppen min og eliminert all motivasjon til å være sprekis! Heldigvis ble alle mine tvil fjernet, som vanlig, idet jeg tilberedte min første matpakke i 2015 og pakket den ned i treningsbagen. Nå har det gått et par dager, jeg er i full sving, og jeg vet at jeg har kommet meg på rett kjøl igjen. Og det er digg!

Noen som kjenner jeg igjen? 🙂

Anyhow, jeg kommer jo til å oppdatere denne bloggen fortløpende med masse tips, triks og erfaringer rundt månedens treningsprogram i ShapeUp. Første tips ut gjelder øvelse 1, dag 1, i #shapeupkickstart-programmet.

Det er en form for frontbøy, og heter eegentlig goblet squat når det gjøres med kettlebell, som i bladet. Den ser sånn her ut..

IMG_9550

IMG_9553

IMG_9551

Denne øvelsen er en fin måte å lære seg god teknikk i knebøy, uten å måtte begynne å jobbe med stanga sånn umiddelbart. Fordi du holder kula foran kroppen må du jobbe aktivt med å holde overkroppen oppreist. Det er bra.

For å holde kula nærmest mulig kroppen, som er et mål, må du trekke skuldrene mest mulig tilbake og pushe brystet frem. Det er også bra. I tillegg husker du selvfølgelig på å…

  • Pushe knærne utover til enhver tid (jobb mot strikken).
  • Holde vekten på midten av foten ved å løfte tærne opp fra underlaget hele tiden. Det er ikke noe jeg anbefaler å gjøre når du kjører knebøy med tunge vekter, men med denne varianten er det helt trygt, og perfekt når målet er å lære kroppen å bevege seg riktig.

Du vil jo ha maks utbytte av øvelsen, og da er det ikke noe vits i å kaste bort tiden på dårlig teknikk 😉

På trening i dag brukte jeg to kuler isteden for èn, noe som endrer øvelsen en smule. Du må jobbe ytterligere med rygg og skuldre for å holde armene oppe og overkroppen oppreist. I tillegg kan det være lettere å bruke mer vekt, ettersom du jobber med to kuler isteden for èn. Det er jo ikke alle treningssentere som har tunge kettlebells liggende.

IMG_9555

IMG_9556

Prøv gjerne denne varianten en dag det frister med variasjon.

Det er en fin forberedelse til neste del av #shapeupkickstart-programmet, da jeg har hørt rykter om at det er frontbøy MED stang på programmet… 😉

God trening! 😀

Runder av med å poste noen herlige bilder fra #shapeupkickstart og #shapeupnorge på Instagram. Elsker at ShapeUp-leserne er så aktive, gjør det såå mye gøyere (og lettere) å være det selv også. Keep it coming!

@Mmilleelien
@Mmilleelien
@Snuppa32
@Snuppa32
@Martewagan
@Martewagan
@Helsefroken
@Helsefroken
@Lenassolhaug
@Lenassolhaug
@Gradvissprek
@Gradvissprek

 

 

 

Flere
Artikkler