Er riskaker sunt?

Jeg føler mange, inkludert meg selv, har uglesett riskaker som en del av et sunt kosthold, opp gjennom årene. Den rake motsetningen er vel fitness-folk, som knasker riskaker fra den dagen de begynner å tenke på å stille i en eller annen fitness-konkurranse. Nå er jeg på ingen måte noen ernæringsrådgiver, men ettersom riskaker er en superlettvint måte å få i seg gode måltider i forbindelse med trening på syns jeg det kan være et verktøy vi alle kan ha i bakhånd. Det er jo så enkelt og lett å ha med å gjøre, noe jeg virkelig merker når jeg er på reisefot, eller har travle dager. Jeg liker ikke å definere noe som helst mat som sunn eller usunn, og tenker at alt har sin plass i et balansert kosthold, i mengder du og kroppen din trives med. Riskaker er nok ikke det mest næringsrike du kan spise, men alt til sitt formål, og i en aktiv treningshverdag der målet er sammensatte, næringsrike måltider, så sier jeg JA til riskaker 🙂

Riskaker er høyt på raske karbohydrater, som i størst grad er nyttig i forbindelse med trening. Videre er de smaksnøytrale, og dermed finfine å bruke som grunnmur for masse digg pålegg. Som jeg gjorde i dag. De har god holdbarhet, er billige, og så lenge man velger en mest mulig ubehandlet variant har de et ganske så lavt energiinnhold også. 

Med grønnsaker på siden, proteinrik skinke, litt ost og avocado på toppen ender man opp med et digg, næringsrikt måltid som gir bra med energi til kroppen før trening. Riskaker kan også være ypperlig for å fylle på lagrene etter trening, som jo er kanskje er mest aktuelt for de som trener mye – som jeg gjør på denne turen her?

Dagen i dag startet HIMMELSK! Vi sov jo på femstjerners i natt, og milde himmel, det var godt. Fire solide timer midt på dagen i går, samt ni(!) timer kvalitetssøvn i natt, gjorde oss mer enn klare for siste innspurt. Dagens første økt ser du på bildet under, etterfulgt av meg i boblisen vi hadde i hagen på gårsdagens hotell (!), samt utsikten fra hotellrommet vi nå har fått byttet til – med air condition, heldigvis.

Siden økten i dag tidlig har jeg gjort unna en 40-minutters stretchingsekvens, jobbet litt, samt lest i Jo Nesbø-boka jeg var så heldig å få låne fra Maren i Kroatia. Nå manner jeg meg opp til dagens siste økt, som ifølge ryktene skal bestå av gymnastikk og utholdenhetstrening. Hvem vet, kanskje jeg nailer min første muscle up i dag? Det hadde vært sjukt.

Om du klikket deg inn her i dag og gledet deg til #matmandag.. sorry. Jeg har ikke mekket særlig med middager her nede. Men her er tre av mine favoritter, som du absolutt burde teste om du ikke allerede har gjort det.

Gi gjerne en lyd om du mekker noen av disse – de er supergode alle mann! Så gode at jeg nesten gleder meg til å komme hjem og lage middag – bare nesten da.

God mandag, dere. Stor klem fra solsteika på Tenerife!

Flere
Artikkler