Familielunsj gjort riktig!

Inneholder reklame ism. Prior

Litt eggeglede på en fredag, dere!

Jeg vet at mange av dere er like glad i egg som meg selv, av åpenbare grunner – du skal lete lenge etter noe som er så næringsrikt og anvendelig. Egg er en av de tingene jeg alltid har i kjøleskapet, blant annet fordi jeg da er sikker på at jeg alltid kan mekke sammen noe som gir kroppen bra næring, og som smaker godt.

Nå har Prior sine egg fått ny forpakning, men det er de samme gode eggene, som inneholder alt kroppen trenger, med unntak av vitamin C, men det fikser du enkelt på andre måter!

Tidligere i uken hadde jeg mamma, broren min og sønnen hans på besøk, og mens min kjære bror fikk seg en god treningsøkt i treningsrommet her hjemme koste jeg og mamma oss med å lage lunsj.

Og passe barn, da, hehe. Nye hverdagen, altså?

Det trenger jo ikke være sånn at man måå by på sukker, søtt og fett selv om man skal samles til en hyggelig lunsj. Spør du meg, ja takk, begge deler, men alltid fint å ha noe sunt og mettende i bunn. Derfor ble det nystekte rundstykker, masse grønnsaker og frukt og omelett av, du gjettet det, egg, som ble servert, og det smakte nyydelig!

Andre ting jeg vurderte å mekke sammen denne dagen var…

Egg er såpass næringsrikt at det beskrives som naturens multivitamin – de er proppfulle av vitaminer, mineraler, kvalitetsprotein og sunt fett, samt næringsstoffer som B12, B2, Vitamin A og selen. I tillegg inneholder et egg mindre mengde av hvert eneste vitamin og mineral kroppen trenger, som kalsium, jern, potassium, sink, magnesium, vitamin E, folat, og mye, mye mer.

Det eneste egget ikke inneholder, det er vitamin C. Derfor er paprika, grønnkål, brokkoli, kiwi, jordbær og appelsin supert tilbehør når du nyter egg – eventuelt bare et glass appelsinjuice? Dette er jo blant annet grunnen til at jeg er så glad i eggerøren min med grønnsaker – den holder meg mett lenge, og egg + Vitamin C fra grønnsakene = dynamitt!

Fordi egg er såpass næringsrikt holder det deg gjerne mett lenge, og er derfor det perfekte måltid, enten som stjerna i et måltid, eller som supplement i en oppskrift for å øke næringsinnholdet, og/eller jazze opp konsistensen – et egg i havregrøten for eksempel, er jo hemmeligheten til en fløyelsmyk, nydelig grøt!

Husk at nesten all næringen sitter i plommen, eggehviten inneholder stort sett kun protein, så viktig at du koser deg med hele egget!

Håper du fikk litt sprek matinspo denne fredagen, og at du ikke blir heeelt forvirra når du ikke finner Prior-eggene i sin vante forpakning – de har blitt sprekere inn i det nye året, akkurat som deg og meg!??

Nå skal jeg nyte dagen sammen med mini, før det bærer inn til Vixen Blog Awards med 19.05-toget i kveld – det gledes! God helg, dere?

Flere
Artikkler