Fire tips – slik får du bedre treningseffekt når du går på tur

Woho, #treningstorsdag!

Som jeg skrev tidligere i uken var jeg ute på tur på søndag. Og det var på denne turen det gikk opp et lite lys for meg. Man kan få en ganske ok treningseffekt av å gå tur, ved hjelp av noen enkle pointers.

image154.jpeg

Det jeg trodde skulle bli en rolig roligtur, ble heller en aktiv gåtur i oppoverbakke, med fokus på bekkenkontroll, bevegelse i overkroppen og skikkelig fraspark. Og det er nettopp disse tre tingene mine sporty venner, som kan skille den ene gåturen fra den andre.

image

Jeg gikk ihvertfall fra en slabbedaskete rusletur til en akkurat passe anstrengende kondisjonsøkt. Basic-trening, som pulsklokka mi så fint formulerte det etter økta.

image

Here`s how!

  • Oppoverbakker…

Er logisk nok en bidragsyter til at turgåingen blir hakket mer anstrengende. Og dette er viktig – en moderat stigning i terrenget påvirker nemlig de tre neste tipsene. Min første anbefaling blir altså bevege deg et sted der du vet du får bryne deg en oppoverbakke eller ti.

Og hold litt tempo på beina fra start til slutt da – god, gammeldags powerwalking. 

image

  • Fokus på bekkenkontroll…

Gjør at du beveger deg bedre, enkelt sagt. Dette kan være utfordrende nok når du beveger deg bortover, men spesielt i oppoverbakke. Så! Når jeg går liker jeg å tenke på tre følgende ting…

  1. Bekkenet skal til enhver tid være under overkroppen. Som om det er limt sammen med nedre del av korsryggen. Jeg prøver å la være å lene meg nevneverdig fremover, også i oppoverbakkene, og unngår å svaie for mye i ryggen.
  2. Skuldrene mine er trukket tilbake, og jeg liker å tenke at jeg beveger meg med en god holdning. Brystet er stolt, men samtidig tenker jeg hele tiden at ribbeina skal trekkes litt ned mot navlen, uten at jeg slipper opp skuldrene.
  3. Jeg bruker også nedre del av magen til å tilte bekkenet mitt litt opp mot navlen. Som et vannglass som ikke skal søle vann verken den ene eller den andre veien. Dette bidrar til at jeg klarer å holde bekkenet rett under overkroppen hele veien, og jeg kjenner hvordan “korsettet”, kjernemuskulaturen min, hele tiden jobber for å holde meg i posisjon.

image152

  • Bevegelse i overkroppen…

Gjør jo at jeg bruker større deler av kroppen min når jeg er på tur, som gjør det hele hakket mer anstrengende. Ved å svinge armene frem og tilbake, i takt med stegene mine, får jeg med overkroppen når jeg beveger meg, samtidig som jeg må jobbe enda mer med kjerne- og holdningsmuskulatur for å holde bekkenet på plass, en stolt holdning en sterk mage. Jeg hadde ikke staver, men om du har det.. Bring them along!

  • Skikkelig fraspark…

Gjør bakdelen til din fordel!

For å si det på en gladkristen, ShapeUp-måte, hehe.

Men sånn seriøst – i hvor stor grad du aktiverer rumpa når du går henger tett sammen med ditt eget fokus. Ved å holde bekkenet rett innunder overkroppen, som i punkt èn, er min erfaring, både på meg selv og kunder, at man gjør det lettere for seg selv å la frasparket komme fra setemuskulaturen når du går, og ikke som et resultat av en slapp mage og svai i korsryggen. Når jeg går og beveger meg prøver jeg å tenke at magen jobber for å holde holdningen min nøytral, og motvirke en for stor svai.

image

Disse tre tingene var altså utslagsgivende når jeg gikk på tur på søndag. Dette er perfekt til de dagene du kjenner at det frister null å reise på treningssenteret, du trenger en hviledag, men har allikevel lyst til å bevege deg.

For hei!

Turgåing er helt supert. Hvis det er det du liker, og trives med – fantastisk. Bruk dette som et nydelig springbrett til en enda sprekere versjon av deg selv. Den ene dagen er du på rusletur.. Den neste dagen er du på løpetur.

Det er ikke alltid så farlig hva du gjør, så lenge du gjør noe!

Dette med bekkenkontroll og skikkelig fraspark håper jeg du tar med deg når du rusler uansett, uavhengig om du er på treningstur eller bare går for å hente deg en kaffe.

image

Oppoverbakker og bevegelse av armene blir kanskje litt vel hissig, men for all del.. Du ser nok morsom ut når du henter deg den kaffekoppen 😉

God (trenings)tur!

 

Flere
Artikkler