Førjulstid og festligheter = alkohol?

I ukas episode av Treningspodden snakker vi om trening og alkohol, og dets effekt på blant annet treningsresultatene våre.

Vi gikk mange runder på om hvorvidt vi skulle lage en episode om det eller ei, men landet (åpenbart) på ja – mange har et ønske om å kombinere hverdag, trening og festligheter på best mulig måte, der alkohol for mange er en naturlig del av festlighetene. Derfor må vi tørre å snakke om det, også.

Dette innlegget er muligens skrevet for en litt egen rase – den fornuftige, flinke og kanskje litt over gjennomsnittet målrettede rasen. På godt og vondt, hehe. Vi må ikke glemme å kose oss! Slippe seg fri, ha det moro og bare.. ja, leve litt. Om det er med eller uten alkohol er forsåvidt irrelevant, men jeg opplever at mange som er inne i en god flow med trening og kosthold er raske med å problematisere festlige høytider som påske, jul og liknende pga. endring i de vanlige, fornuftige, trygge rutinene. Jeg skjønner det godt, men samtidig – hør her nå❗️

Jeg var, og er til dels, en av de. Samtidig har jeg med tiden lært viktigheten av å.. leve livet mens man kan, etter (litt for) mange selvvalgte hjemmekvelder med Instagram-scrolling og «hjemmelaget, sunn taco» til det tøyt ut av øra på meg. Jeg hyller de kveldene i 9/10 tilfeller, men samtidig skjønte jeg etterhvert at det noen ganger er ok, til og med hensiktsmessig, å bruke kruttet på en bra fest, fine folk og god energi, fremfor fornuftig restitusjon, oppladning til trening, forfallent arbeid og den trygge sofaen.

Nå liker jeg nå å se på festlige perioder som en spennende utfordring, der målet er å gjennomføre på en måte som gir meg glede. Bruke litt ekstra tid på å pleie relasjoner, god mat, drikke og alternative aktiviteter fremfor alle de tingene jeg vanligvis brukere mye tid på. På den måten får prestasjonsmennesket i meg noe å bryne seg på, ettersom målet er endret. Målet er ikke lenger å «komme unna» med minst mulig endring i rutiner og vaner, men heller å eie tiden og perioden vi er inne i, fullt ut, og akseptere at nettopp det er målet for perioden – YOLO!? Videre får jeg en mental utfordring å bryne meg på, da det, ja, for all del, er tøft å justere, men samtidig vedlikeholde treningsrutiner i denne perioden, samt spise på en smart måte mellom slagene.

Men merk – jeg velger å ikke tenke på det som et problem, men heller en utfordring. 

Om det innebærer alkohol eller ikke må være opp til hver enkelt, da det viktigste jo må være at man klarer å nyte det man gjør, fremfor å tenke på alt annet du burde gjort. Nyt det faktum at du er inne i en sosial kosetid, der dere er naturlig å la både hode, kropp og rutiner hvile litt. Kanskje klisjé å runde av med, men du lever faktisk bare én gang – sørg for å få med deg så mye som mulig av livet, også alle de stundene som har absolutt ingenting med trening og sunt kosthold å gjøre.

De har allikevel en stor plass i det puslespillet vi kaller «god helse» ?

Jeg er nok litt ekstra inspirert akkurat nå, da jeg kommer rett fra podde-innspilling med Silje. Mandagens episode tar for seg strategiene til hvordan du kan holde vedlike treningsrutinene i denne travle førjulstiden, samtidig som du er med på det du vil – det beste fra begge verdener, hehe. Episoden kommer på mandag. Nå må jeg løpe, da jeg nemlig skal være med på en gruppetime med Lotte Oxholm på Gym Ila. Resultatet får du mest sannsynlig se i søndagens vlogg, hehe. Wish me luck?

 

Flere
Artikkler