Må du spise kjøtt for å bygge muskler?

Hver mandag i kantina her på Egmont Publishing er det #meatfreemonday. Til den store irritasjon for meg tidligere, men jeg blir mer og mer åpen for det etterhvert som tiden går.

Jeg var nok langt mer pro-kjøtt før enn jeg er nå, og mer innstilt på å prøve å fylle kostholdet mitt med alternative proteinkilder. Det kommer av mange ting egentlig, men aller mest miljøet vårt og hvordan mange dyr i dag blir behandlet. Det er ikke en diskusjon jeg skal gå inn på her på bloggen, til det kan jeg ikke på langt nær nok om emnet, men de fleste med et noenlunde våkent blikk i dagens samfunn har vel fått med seg at den industrielle stor-produksjonen av kjøtt som er i dag ikke utelukkende er positiv. For noen av oss egentlig. Kroppen vår, spesielt treningskroppen, trenger proteiner, men det er på ingen måte slik at disse må komme fra kjøtt for å utgjøre sin fulle funksjon og bidra til at vi når målene våre.

Mer om dette kan du for eksempel lese i denne saken fra Norsk Helseinformatikk.

Dette er bilder av dagens lunsj, der jeg spesielt må trekke frem suppen til venstre – masse bønner, gresskar og andre godsaker gjorde at denne smakte fortreffelig!

Så selv om jeg nok aldri kommer til å bli 100% kjøttfri syns jeg det er viktig å se etter gode alternativer som er bra for både meg og kroppen min, men også miljøet. Konseptet #meatfreemonday virker kanskje noe meningsløst ut for noen; “hva har vel en dag i uken å si liksom”, men tro det eller ei, om vi alle hadde innført kjøttfrie mandager ville det påvirket samfunnet i større grad enn vi klarer å fatte. Jeg er ikke helt der enda, men blir ihvertfall inspirert av kantina her på jobben, og håper jeg kan videreføre noe av det til dere der hjemme.

Her er mine favorittproteinkilder utenom kjøtt…

  • Bønner, linser og kikerter. Linsesuppe er helt toppers, og falafel er en av mine favoritter!
  • Egg – spises hver eneste dag her i gården, i ulike former.
  • Gresk yoghurt (samt kesam og cottage cheese, men det styrer jeg unna om dagen – får så kranglete mage av det)
  • Havregryn, gjerne med melk og toppet med en dæsj yoghurt, og tidvis en scoop med proteinpulver.

Det er ikke vanskelig å skippe kjøttet – en kjapt søk på Google, og vips, så oppdager man en hel verden av oppskrifter, blant annet på meatfreemondays.com, der man også kan lese mer om konseptet. Jeg er ikke helt der enda at mine #matmandager kan bestå av kjøttfrie oppskrifter, men gi meg gjerne litt mer tid, så kanskje.. inntil da runder jeg av dagens innlegg med en oppfordring til oss alle om å velge å se utover den klassiske matboksen vår, skippe kjøttet de dagene det passer, og se hva fornoe proteinrike herligheter vi kan trylle frem – helt uten kjøtt.

Om du likte dette innlegget, kanskje noen av innleggene under også kan falle i smak? Hvis ikke finner du alltid middagsinspirasjon under kategorien #matmandag her på bloggen, både med- og uten kjøtt (men mest med, må jeg innrømme..)

GOD MANDAG! ?

Flere
Artikkler