#matmandag – Speltlompechips med guakkis og salsa

Mmm, dette er SÅ digg, og perfekt som påskekos! Jeg skal ikke ta på meg æren for verken oppskriften eller ideen om å teste den ut, men jeg var i hvert fall med på å konsumere herligheten da. Som jo er godt nok til å kunne si at dette er snadder!

På hyttetur i helgen var det nemlig en av jentene som hadde plukket opp oppskriften på Maren sin blogg, og jeg hadde jo sett den jeg også. Så vi var ikke sene om å handle inn til disse superchipsene på vei opp til hytta, og slenge de sammen i en fei etter lørdagens skitur. Eller, Elisabeth, iniativtakeren, slang de sammen da. Jeg så på… 😀

Som Maren skriver er dette et supert alternativ til vanlige chips, og det smaker (nesten) like digg! Sammen med guacomole og salsa er dette et supert kosealternativ, og det er nesten sånn at jeg utfordrer deg til å lage dette som alternativ snacks til familien i påsken. Jeg lover deg, du kommer til å høste mye creds. Eventuelt blir det lynsjestemning fordi du tar fra de den vanlige chipsen, alt ettersom hvordan heimen er skrudd sammen 😉 Ingen har vondt av å prøve noe nytt i hvert fall!

Så, handlelisten er grei.

Til chipsene

– Speltlomper

– Digg krydder, som grillkrydder, oregano, pizzakrydder, salt, pepper. Her er det litt sånn «man tager hva man haver», men om du skal kjøpe med noe, velg noe av dette.

– Ost

Til guacomolen

– Avocado

– Hvitløk

– Lime

– Salt og pepper

– Salsa! Det er digg med en dæsj oppi guacomolen, men hovedsakelig bruker du jo denne som en egen dip.

Slik gjør du

Asså, dette er så enkelt at jeg nesten ikke kan forsvare å kalle det #matmandag, hehe. Begynn med å skru stekovenen på cirka 180 grader, så blir den varm mens du kokkelerer frem chipsen. Deretter deler du opp lompene i trekanter, sånn som dette.

image

Også strør du ost over, så mye som du føler for 🙂

image

image

Sleng hele gjengen oppi en bolle, som seg hør og bør når du har med chips å gjøre, og sleng guakkisen og salsaen i boller ved siden av.

Naaam :-D
Naaam 😀

Guacomolen lager du enkelt ved å mose sammen et par avocadoer, sammen med en halv presset hvitløk og saften fra en halv lime. Smak til med salt og pepper, slik at du får den smaken du ønsker deg.

Creds til min kjæreste bestis og kokk, som sørget for megadigg lørdagskos på hyttetur.

image

image

P.S Hvis du legger til litt proteiner her, som cottage cheese, et par egg eller litt skinke har du faktisk et fullverdig mlåltid, med karbs fra lompene, sunt fett fra guacomolen og proteiner fra cottage cheesen, egg, etc. Nam, nam, nam 😀

God mandag fininger <3 Jeg skal på SATS for ukas første styrkeøkt 🙂

 

Flere
Artikkler