#matmandag – Verdens enkleste proteinrundstykker

I helgen har jeg vært bakemester dere, og måtte le litt av meg selv når jeg sto med nesa oppi bakebollen i tidraget på lørdagskvelden. Men som jeg skrev tidligere i dag – jeg kunne ikke tenke meg noe annet!

Så alkoholfrie kvelder, ukleine søndager og sporty helgetimer måtte nytes mens jeg kan, hehe.

ANYHOW! Nybakte rundstykker anyone?

image304

Til å lage disse trenger du… 

2 egg

250 g havregryn

250 g cottage cheese

2 ts bakepulver

1 klype salt

Det er alt. 

Og slik gjør du…

  • Sett stekovnen på 180 grader, så den er klar til å brukes når du er ferdig med deigen.
  • Deretter blander du alle ingrediensene sammen i en bolle.

image298

Bland det hele sammen med en kjøkkenmaskin eller stavmikser. Jeg bruke en stavmikser, og deigen ble akkurat passe klissete.Takket være bakepulveret slipper du å vente på at deigen skal heve. Dermed kan du gå rett på sak! Jeg brukte en skje til å enkelt forme rundstykkene og legge de på en stekeplate, med bakepapir under. image299

  • Deretter var det svupp, inn i stekovnen på midterste rille. Der ble de stående i cirka 25 minutter. 
Oppskriften kan med fordel dobles, slik at du får flere rundstykker når du først er i gang. Jeg pleier å fryse ned det jeg ikke bruker, og ta ut stykkvis dagen før jeg skal spise de. Perfekt å ha med seg på farta. 
Oppskriften kan med fordel dobles, slik at du får flere rundstykker når du først er i gang. Jeg pleier å fryse ned det jeg ikke bruker, og ta ut stykkvis dagen før jeg skal spise de. Perfekt å ha med seg på farta.

… Og når du tar de ut skal de se cirka slik ut.

Akkurat hvor lenge de står er opp til deg og hvor godt stekt du ønsker de, men etter 25 minutter var de ihvertfall gyllenbrune som på bildet, og akkurat passe seige inni. NAM!

Hehe, kan vel ikke akkurat skryte nevneverdig av meg sjæl på dette bildet, men det er ihvertfall ikke tvil om hva som ser best ut - rundstykkene <3
Hehe, kan vel ikke akkurat skryte nevneverdig av meg sjæl på dette bildet, men det er ihvertfall ikke tvil om hva som ser best ut – rundstykkene <3

La de hvile et par minutter mens du setter frem pålegget, og voilà, du har næringsrike, supersunne rundstykker, klare til kveldsmat-servering. 

Håper det er flere enn meg som ser hvorfor disse kåres til verdens enkleste rundstykker, hehe. 

Til de av dere som er spesielt interessert inneholder 1 rundstykke cirka 135 kalorier, 4 gram fett, 16 gram karbohydrater og cirka 8 gram protein.

Min motivasjon for å lage hjemmelagde rundstykker er ikke kaloriere, men heller næringsinnholdet. Når jeg baker de selv er jeg 100% sikker på hva de inneholder, som i dette tilfellet er såre enkelt. 

I tillegg – hvor hyggelig er det ikke med hjemmelagde rundstykker? Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg koste meg like mye når jeg lagde de som når jeg spiste de, spesielt når det hele gikk så raskt. Og ja. Man får et par ekstra poeng i boka når man stiller med hjemmelget bakst ass 😉 Som å spise kjærlighet!

… Og kroppen din fortjener litt spiselig, proteinrik kjærlighet. Vel bekomme!

 

 

 

 

Flere
Artikkler