Mine tanker om vitaminer og kosttilskudd som gravid

Inneholder reklame ism. OmegaMed Extra

Hei dere, og god søndag❤️

Kosthold som gravid er jo en historie for seg selv, og er noe jeg egentlig ikke snakker så mye om, bare fordi.. det hele kan gjøres ganske så avansert og sammensatt, men også ganske enkelt. For noen uker siden lagde vi en episode av Treningspodden (nr. 159) med en ernæringsfysiolog der vi snakker spesifikt om dette med kosthold for gravide, der lærte jeg masse, og har stort sett forholdt meg til rådene fra episoden hele graviditeten, som går i tråd med det som anbefales på helsenorge.no.

På samme nettside, som er kilde for dette blogginnlegget, skrives det også om viktige vitaminer og mineraler for gravide, der blant annet D-vitamin og Omega 3-fettsyrer nevnes.

Jeg har tidligere delt at jeg ikke får i meg nok fisk i løpet av uken, noe jeg tror mange kan kjenne seg igjen i.

Det anbefalte er 300-450 gram ren fisk i uken, der minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Blir jo litt makrell i tomat, fiskekaker og tunfisk her og der, men som en helgardering sverger jeg til kosttilskudd, for å sikre at jeg får i meg nok av alt det gode Omega 3-fettsyrer bringer med seg. Det er blant annet omega-3-fettsyrene EPA og DHA som spiller en stor rolle i mange prosesser i kroppen, som blant annet styrker immunforsvaret.

Styrke kroppen, innenifra og ut, det liker vi!

OmegaMed Extra inneholder også Vitamin D, som inngår i en rekke prosesser; det bidrar blant annet til en sterk benbygning, støtter god muskelfunksjon og bidrar til et sunt immunforsvar. Anbefalt daglig inntak for en voksen er satt til 10 mikrogram om dagen. Andre land, som for eks USA opererer med 15 mikrogram, mens WHO anbefaler 5 mikrogram. I to kapsler fra OmegaMed Extra, som er anbefalt døgndose, får du i deg 5 mikrogram.

Med dette kosttilskuddet slår du altså to fluer i én smekk. Kapslene er små nok til at de glir rett ned, og jeg går ikke og raper fiskesmak dagen lang. Ofte pleier jeg å klippe opp kapslene for å kjenne om det lukter rart, det er ofte en indikasjon på at det er noe funky med oljen. Hver gang jeg har gjort det med disse har det luktet.. ingenting. Akkurat som det skal. All produksjon foregår i Norge, og følger dermed norske produksjonskrav, og er fremstilt av råvarer med god kvalitet. NaturaMed Pharma, som lager dette kosttilskuddet, holder faktisk til her i Drammen, og er en av Nordens største leverandører innen kosttilskudd.

Andre vitaminer og mineraler jeg har fokus på i graviditeten er.. 

?? Folat, som kan forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret. Viktigst i begynnelsen, og før man blir gravid. Matvarer som inneholder mye folat er grove kornprodukter, frukt og grønne grønnsaker.

?? Jern. Helsenorge.no skriver følgende om jern for gravide…

– Jern trengs til fosterutvikling, morkake og blodtap under fødselen. Det trengs også jern til økt produksjon av røde blodlegemer, men dette gjenvinnes etter fødselen. Totalt mister kroppen cirka 850 mg jern i de ni månedene. Hvor mye jern du trenger i svangerskapet, og om du trenger tilskudd av jern, avhenger av jernlagrene du har i kroppen ved starten av svangerskapet. Jern i kosten finner du i grove kornprodukter, kjøtt, lever, spinat, poteter og grønne grønnsaker. Les mer her.

?? B-vitamin, da spesielt B12. Helsenorge skriver følgende om B12 for gravide..

– Det anbefales at du får i deg 2 μg vitamin B12, det samme som for ikke-gravide. Vitamin B12 er nødvendig for utviklingen av babyens hjerne og nervesystem, og mangel kan gi alvorlig forstyrrelse av barnets utvikling. Vitamin B12 finnes naturlig kun i matvarer fra dyreriket, som kjøtt, fisk, fugl, kumelk og egg. 

Jeg får i meg jern og B-vitamin gjennom kapsler fra et kosttilskudd som inneholder reinlever, og dermed blant annet jern og B-vitamin i sin naturlige form.

Andre ting som anbefales å være påpasselig med å få i seg som gravid er jod og kalsium. 

Jod er nødvendig for utviklingen av barnets hjerne og nervesystem i svangerskapet og i første leveår.

Det er  visst bare hvit saltvannsfisk, kumelk og noen andre meieriprodukter som er gode kilder til jod. Kumelk, yoghurt og brunost inneholder bra med jod, mens det er lite i gulost. Jeg får i meg jevnt med melkeprodukter, og håper og tror at dette dekker mitt behov for kalsium og jod, men det gjenstår å se – jeg har tatt blodprøver hos legen for å finne ut hvor jeg ligger på de ulike nivåene av vitaminer og mineraler, og kommer til å justere inntaket mitt av kosttilskudd deretter.

Dette er bare min subjektive oppfatning, men jeg tror at jeg som gravid (og etterhvert ammende) har større sannsynlighet for å holde meg frisk og energisk ved å dekke kroppens behov for næringsstoffer. Kroppen prioriterer jo barnet, as it should, og eventuelle mangler går utover mor – og javisst, man spiser sunt, men det er ikke alltid det er tilstrekkelig for å dekke det overnevnte.

Som dere skjønner er jeg fan av å sikre at jeg får i meg det jeg trenger hovedsakelig ved hjelp av et sunt kosthold (det er en av de største motivasjonsfaktorene til å spise sunt), men også ved hjelp av smart utvalgte kosttilskudd som dekker det jeg eventuelt ikke får i meg gjennom kosten, eventuelt “taper” til barnet og etterhvert melken.

Vil til slutt understreke at dette er mine subjektive tanker og valg, basert på informasjonen jeg har til rådighet – jeg foreskriver ikke dette som noe fasitsvar til noen, men håper du finner inspirasjon i mine refleksjoner, samt kunnskapen du finner på helsenorge.no sine nettsider.

Kanskje du selv har noen tanker og erfaringer rundt dette med kosttilskudd, mangler og varierende energinivåer i graviditet, som du mistenker at kan ha en sammenheng med noe av det overnevnte? Vil gjerne høre fra deg isåfall.

Uansett håper jeg du fikk motivasjon til å spise sunt med mål om å få i deg det du trenger, samt spe på med det du eventuelt måtte mangle – kroppen din er en maskin som trenger optimalt med drivstoff for å funke best mulig – i en graviditet går den slik jeg ser det, på høygir, og da trenger den også drivstoff deretter. Ikke bare i form av ekstra energi (les, sunne kalorier), men også mikronæringsstoffer som holder kroppens funksjoner optimale?

Flere
Artikkler