Fem motivasjonstips gjennom mørketiden

Er det bare meg som kjenner på noe mindre treningsmotivasjon i disse dager..?

Dagene er kortere, og jeg bærer på sånn cirka 10 kilo ekstra klær på kroppen. Det er kaldt, og i 9 av 10 tilfeller har jeg glemt et eller annet for å gjennomføre økta akkurat sånn som jeg skal. Treningssenteret er stappfullt av folk som et resultat av at utetreningssesongen virkelig er over, og ingen saltimer passer med min timeplan.

Dette er et utvalg av mine unnskyldninger, men jeg kan love deg at det er flere der de kom fra. Det tipper jeg stemmer godt for de fleste av oss. Perioden vi nå går inn i, mørketiden, er litt småkjip – det er ikke bare deg. Når det er sagt; det er NÅ vi har muligheten til å bruse med fjæra og vise oss selv hva vi er lagd av! Jeg er for eksempel sabla god på unnskyldninger, men jeg er enda bedre på å konfrontre de med gode argumenter og gjennomføringsvilje. Jeg vil at du skal gjøre det samme, slik at du evner å beholde gode treningsrutiner- og vaner helt frem til jul, og vel så det. Jeg ble inspirert til å sette litt fokus på dette når jeg leste i månedens ShapeUp, og så en gjeng med spreke jenter dele sine beste tips til hvordan man kommer seg gjennom mørketiden med et sporty sinn. Jeg har ikke trent på mange dager, og kjente faktisk på alle unnskyldningene jeg ramset opp innledningsvis. Og vel så det.

Men så leste jeg ShapeUp på jobben, og møtte raskt meg selv i døra…

blad lotte

Noen ynkelige, usle unnskyldninger skal ikke stoppe meg fra å ha gode rutiner helt ut i 2017, og vel så det – her er de fem viktigste tingene jeg støtter meg til gjennom mørketiden 2017. 

  • Planlegg treningsuken din. 

Du har hørt det før, men magien skjer når du faktisk gjør det. Planlegg inn minst en økt i løpet av uken, og bestem deg for å gjennomføre den, no matter what. Gode valg avler gode valg, og før du vet ordet av det har én økt blitt til tre.

  • Ta ansvar for dagslyset. 

Senest i dag måtte jeg trosse både varm seng og umiddelbar frokost for å rekke å gå til jobben. Men jeg ofrer litt fordi jeg vet det gir meg mye. Å gi kroppen tilgang på litt dagslys hver eneste dag har enormt mye å si for din egen helse og velvære gjennom mørketiden. Use it! Det trenger ikke å være verre enn å ta deg en rusletur på 15 minutter i løpet av arbeidsdagen, noe vi alle har godt av, dagslys eller ei.

  • Kombiner sosialt samvær med trening. 

Som om vi ikke hadde nok å gjøre før, kortere dager er det siste vi trenger. Men fordi vi ikke faller for unnskyldninger er vi selvfølgelig smarte, og bruker dette til vår fordel – kombiner det å henge med venner med å trene, og slå to fluer i én smekk. På den måten blir øktene mer lystbetont, som er en ekstremt viktig motivasjonsfaktor på de dagene ting kjennes trått. Tenk av treningen skal gi energi, ikke ta.

Dette var blant annet grunnen til at jeg fikk rumpa mi på Crossfit Oslo i dag, for første gang på leenge. Nå som jeg har begynt å jobbe i Nydalen igjen er det på tide å poppe innom der litt oftere. Både fordi det er praktisk, men også fordi jeg trenger det miljøet rundt meg nå, for å holde trykket oppe. Å trene Crossfit er som… å leke. Der noen leker er morsomme enn andre…. men man er med på alt. Hakke no´ valg, hehe. 

  • Ha ett treningsmål. Ett. Ikke hundrevis. 

Erfaring tilsier at vi jenter er flinke til å jobbe mot flere ting samtidig. Om vi kommer i mål derimot… ikke alltid. Gjør det enkelt for deg selv, og velg ut ett mål du kunne tenke deg å oppnå ila. de neste tre månedene. På den måten gir du deg selv en grunn til å dra på trening. Du skal ikke bare dra for å dra, for pokker – du skal oppnå noe! Noe som du har lyst til å få til.

  • Bruk følelsene dine til din fordel. 

Du kan velge å fokusere på at du er sliten og trøtt, eller du kan velge å fokusere på følelsen du får etter en energigivende økt. Velg sistnevnte, og «hang on» for alt det er verdt frem til økta er gjennomført. Ved å velge fokus på denne måten bryter du enkelt og smart inn i eget hode, og bruker følelsene dine til å motivere deg selv til å gjøre det ene eller det andre. I dette tilfellet – dra på trening, og nyte følelsen (og kanskje et par yoghurtnøtter) etterpå. Priceless!

bladetwebladi

En siste ting, som ikke har med trening å gjøre, er god mat! Typ, én time etter at jeg hadde stått opp i dag sendte jeg melding til mannen og foreslo full biffmiddag – han var selvfølgelig med, og vips, så var jeg gladlaks resten av dagen.

Livet som matvrak ass.. aldri kort vei til en smil om munnen – helt gull!


Tekst: Hanna Sundquist

Foto: Privat fra superjentene som bidrar i saken

Flere
Artikkler