Fire verktøy som gir deg lyst til å trene

Det er bare å innse det – noen dager, eller perioder for den saks skyld, har man rett og slett ikke lyst til å trene. Dette vil jeg tro gjelder for de fleste av oss, og selv om man på ingen måte må trene hver dag er det definitivt en småkjip greie om man gang på gang gir etter for den lille djevelen på skulderen som kontinuerlig mater deg med «gode grunner» til hvorfor du ikke bør trene. Jeg har ikke like ofte diskusjoner med denne lile djevelen nå som jeg hadde før, men de kommer. Tro meg, de kommer. Da er det som regel disse fire tingene som hjelper meg til å ta den beste beslutningen, og jeg håper de kan hjelpe deg også.

motiv

Foto: Petter Berg // Egmont Publishing

 

  • Hva får meg til å føle meg best på langsikt? Ofte styres valgene våre av kortsiktige behov, hva som kjennes best der og da, mens det som egentlig er givende for oss, og som får oss til å føle oss bra, er de valgene som gjør oss.. tja, litt stolte over oss selv? Det er nemlig de valgene som får oss til å føle oss bra på litt lengre sikt. Derfor prøver jeg å se meg selv utenifra, med et noe større tidsperspektiv enn typ.. 10 minutter. Så, spør deg selv; hva får meg til å føle meg best om noen timer, dager og uker?

 

  • Hvordan kan jeg gjøre meg selv stolt nå? Tilbake til valget som skal tas. Trene eller ikke trene. De dagene jeg kjenner at kroppen virkelig ikke kan bevege seg i noe mer enn snegletempo, så blir jeg stolt av meg selv når jeg evner å trosse «flink-pike»-syndromet og gi kroppen det den trenger – hvile. Andre dager, når jeg er like ærlig med meg selv, kjenner jeg at latskapen prøver å overstyre det mitt kropp og sinn egentlig trenger. Da blir jeg stolt av meg selv når jeg evner å trosse latskapen og gjøre det som får meg til å føle meg bra. Ikke nødvendigvis der og da, men etter noen timer.. ja!

 

  • Hvordan kan jeg tilpasse treningen etter dagsformen? Jeg må ingenting. Jeg kan trene akkurat hvordan jeg vil, når jeg vil, hvis jeg vil. Javisst har jeg en treningsplan jeg følger sånn noenlunde, men ofte viker jeg fra den for å gjøre det som er aller viktigst; ha det gøy på trening og få godfølelsen. På de dagene jeg sliter med motivasjonen spør jeg meg selv hva jeg har lyst til å gjøre. «Hva kan få meg til å se frem til og finne glede i en økt nå», spør jeg meg selv. Nyttig informasjon fra meg selv, og treningen jeg gjør blir lagt opp deretter.

 

  • Hvem har jeg lyst til å være? Jeg er en person som er opptatt av balanse. Balanse for meg innebærer blant annet å kunne ta seg en god fest, men det innebærer også å ta ansvar for meg selv og gjøre de tingene som får meg til å føle meg bra. Jeg vil være en person som har selvdisiplin nok til å gjøre begge deler – ta seg en god fest, og deretter gjøre de tingene som får meg til å føle meg som en friskus. Jeg elsker vanenen og rutinene mine, og vet at jeg har det best når jeg switcher raskt tilbake igjen. Når jeg tenker sånn blir jeg.. rett og slett motivert av mitt eget spørsmål.

Og med det ønsker jeg dere en herlig treningsdag – om det er det du virkelig ha lyst til, da 😉 

 

Flere
Artikkler