Oksehunger og søtsug – hvordan unngå det?

Hei babes, håper dere har hatt en fin uke 🙂

Jeg wrapper opp arbeidsdagen as we speak, og skal faktisk ha en aldri så liten velværetime her hjemme – kommer i vloggen på søndag, hehe. Skulle egentlig trene, men neeh.. kjenner at energien ikke er helt der, jeg trenger en hviledag. Og da tar jeg det!

Facebookgruppene mine ruller som bare det, og jeg må si jeg er spesielt fornøyd med å ha samlet nybakte mødre i en sporty gruppe. Vi trener, men utveksler også erfaringer om det ene og det andre, og her om dagen var det en som spurte om dette med søtsug – hvordan unngå det? Dette er jo noe vi alle kan relatere oss til, såå, jeg tenkte jeg kunne dele svaret mitt her <3

Det gikk som følger..

«Det kom inn en nydelig spørsmål om sultfølelse og søtsug i tiden etter fødsel i går, og hvordan dette kan unngås. Svaret mitt er enkelt og greit, dog ikke alltid like lett i praksis; spis mer mat!

Du trenger mer mat i denne perioden enn ellers, og du er best tjent med å fylle på med næringsrike, mettende måltider. Ettersom vi ikke alltid får tid til det ender vi opp med søtsug, spiser unødvendig mye godis, som man kanskje vil kompensere for senere, da ved å spise mindre mat – det er en uheldig sirkel.

Prøv så godt det lar seg gjøre å få i dere gode, næringsrike måltider gjennom hele dagen – dersom du er flink til å spise gjennom dagen er det mindre sannsynlighet for at du har oksehunger og søtsug når kvelden kommer, rett og slett fordi kroppen har fått nok mat. Ingenting gæli i å unne seg en sjokkis eller tre, men du skal dekke næringsbehovet ditt (og mini sitt) først.

Legger ved noen av mine favvis-oppskrifter i barseltiden, hentet fra boken min, samt et eksempel på en typisk matdag for meg etter å ha født. Man skal selvfølgelig ikke sammenlikne seg med andre når det kommer til matinntak, men jeg håper det kommer frem at jeg fikk i meg en god del mat gjennom dagen. Det må du også! 

Avslutningsvis vil jeg minne om at mat er følelser. Og er det noe det er mye av i barseltiden.. så er det følelser  I tillegg til en god del stress og mangel på søvn.Det kan gjøre veien kort til å søke trøst i mat, og da gjerne raske løsninger med unødvendig sukker, salt, fett og kalorier. Den umiddelbare tilfredsstillelsen du får av snacks og godis, er både nødvendig og deilig fra tid til annen. Men unngå å spise deg bort fra slitne dager, labert humør og dårlig planlegging, og legg deg heller i selen for å skille mellom dårlige følelser og dårlige matvalg.

Det gir uten tvil den beste følelsen på sikt!«

Jeg tror svaret på dette spørsmålet kan gjelde oss som ikke akkurat har født også – SÅ mange har en tendens til å spise for lite gjennom dagen, for så å ta det igjen på kvelden. Misforstå meg rett, helt innafor å spise godis og annet div, men da er jeg veldig opptatt av at man skal ha dekket det grunnleggende næringsbehovet først.. that´s all I´m saying, hehe.

Ha en nydelig fredag, og spis maten din med god samvittighet!

Flere
Artikkler