Så enkelt lager du sunnere potetgull

I dag popper jeg innom for å tipse dere om den perfekte fredagskosen – speltlompechips!

Det er et supert alternativ til vanlige chips, og det smaker (nesten) like digg! Sammen med guacomole og salsa er dette et supert kosealternativ, og det er nesten sånn at jeg utfordrer deg til å lage dette som alternativ fredagskos. Jeg lover deg, du kommer til å høste mye creds i heimen. Eventuelt blir det lynsjestemning fordi du tar fra de den vanlige chipsen, alt ettersom hvordan heimen er skrudd sammen 😉 Ingen har vondt av å prøve noe nytt i hvert fall!

Så, handlelisten er grei. Du trenger bare…

IMG_5317

… tre ingredienser!

Til chipsene

– Speltlomper

– Digg krydder, som grillkrydder, oregano, pizzakrydder, salt, pepper. Her er det litt sånn «man tager hva man haver», men om du skal kjøpe med noe, velg noe av dette.

– Ost

IMG_5223

Til guacomolen

– Avocado

– Hvitløk

– Lime

– Salt og pepper

– Salsa! Det er digg med en dæsj oppi guacomolen, men hovedsakelig bruker du jo denne som en egen dip.

Slik gjør du

Begynn med å skru stekovenen på cirka 180 grader, så blir den varm mens du kokkelerer frem chipsen. Deretter deler du opp lompene i trekanter, sånn som dette. Så strør du ost over, så mye som du føler for 🙂

Sleng hele gjengen oppi en bolle, som seg hør og bør når du har med chips å gjøre, og sleng guakkisen og salsaen i boller ved siden av.

Guacomolen lager du enkelt ved å mose sammen et par avocadoer, sammen med en halv presset hvitløk og saften fra en halv lime. Smak til med salt og pepper, slik at du får den smaken du ønsker deg.

Hvis du legger til litt proteiner her, som cottage cheese, et par egg eller litt skinke har du faktisk et fullverdig mlåltid, med karbs fra lompene, sunt fett fra guacomolen og proteiner fra cottage cheesen, egg, etc. Nam, nam, nam 😀

Flere
Artikkler