Seks tips til sunnere grillings

Grillings er en stor og viktig del av sommeren spør du meg.

Jeg og mannen kjøpte tidlig en felles grill (haha, etter å ha vært sammen i, typ, tre måneder), og har brukt den flittig siden. Noen tror kanskje at et grillmåltid må være superomfattende og suboptimalt med tanke på energiinnhold, men ikke her i gården. Med unntak av en middels sunn ventepølse i ny og ne er våre grillmåltider både næringsrike, supersunne og enkle. Det er nok et resultat av min ganske så enkle tankegang i matveien. En forholdsvis ren proteinkilde, masse grønnsaker og en fin kilde til karbs (spesielt etter trening), og vips, så er jeg fornøyd.

Som denne dagen, for noen uker siden, der vi investerte i godt, økologisk kjøtt, med brokkoli og søtpotetfries ved siden av. Saus på siden, så kan man ta så mye man ønsker av den også.

Mannen kom i litt ekstra sommerstemning når han grillet, derav den ene ølen på bildet.. note to self, husk å dandere bordet før bildeknipsing, haha. Men igjen, dere kjenner meg – det greiene der er ikke min sterkeste side. 

Jeg har vel ikke akkurat noen grilleregler, men det er noen ting som jeg alltid ser går igjen når jeg og mannen griller. Disse seks tingene holder det hele enkelt, næringsrikt og supergodt. 

  • Jeg tar som regel utgangspunkt i proteinkilden, og bygger grillmiddagen rundt dette. Sommerkoteletter, kyllingfileter (gjerne ferdigmarinerte), biff, fisk.. er jo så mye digg! Jeg prøver å styre unna blandingsproduktene, og heller velge så rent som mulig.
  • Poteter er en vinner! I ukas episode av Treningspodden tipser Silje om en superenkel potetsalat, men man kan jo variere i det uendelige – lett kokte, og deretter stekt på grillin, potetskiver, potetfries, potetmos.. kun fantasien setter grenser! For ikke å snakke om bakt potet da.. naam!
  • Å slenge ting sammen i folie er superenkelt og digg, spesielt grønnsaker. De lager seg selv, nærmest. I dette innlegget kan du sjekke ut hvor enkelt det er å lage smakfulle grønnsaker på grillen. Her kan du sjekke ut hvordan du mekker grønnsakene når du ikke har fond tilgjengelig (selv om den er helt gull å ha), samt en annen favoritt til grillmaten.
  • Fisk er også nydelig å slenge sammen i folie, spesielt når den er toppet med salt, pepper og annet krydder du liker. Topp filetene med hvitløk og rødløk – nam!
  • Noen ganger skiver jeg opp blomkål og pensler disse med litt olje og ulike krydder, eventuelt en god grillmarinade. Superdigg!
  • Lag egne dressinger. Her finnes det sikkert en verden av ulike varianter, men jeg har spesielt en favoritt. Du trenger et halvt beger med lett rømme, 1 kinesisk hvitløk, salt, pepper, en spiseskje ketchup og en teskje sennep. Dette holder til cirka to personer, så øk gjerne mengdene om du vil ha mer. Den er digg til salaten, på grønnsaker, ved siden av kjøtt, på poteter.. det meste!

Jeg elsker grillings, ass. Faktisk står det på agendaen i dag også, selv om det enda er uvisst hva vi skal grille. Hittil i dag har jeg rukket å spille inn ukas episode av Treningspodden, jobbet litt, spist lunsj, og nå skal jeg jobbe litt til. I ettermiddag blir det en crossfitøkt, om jeg får plass – om ikke så får det bli litt trenings med egenvekt i hagen. Eller kanskje en styrkeøkt på SATS?

Time will show – god mandag, fininger!

Flere
Artikkler