Slik blir jeg glad i å løpe utendørs

 

Tidligere i dag postet jeg en film der jeg deler mine tre beste tips til hvordan vi kan «angripe» løpesesongen uten å gå på en smell allerede etter den første turen.

Filmen ble forøvrig postet på min Facebook-side HER, som jeg krysser armer og bein for at du allerede liker. Jo flere som liker, jo flere når jeg ut til med treningsglede, sunnhet og velvære.

Dessverre er det slik at de første turene sjeldent er noe dans på roser, av den logiske årsaken at man gjerne ikke har løpt særlig mye utendørs vinteren igjennom. Det er ikke det beste utganspunktet for å få en superopptur den første gangen du legger ut på tur, og nettopp derfor er det viktig at vi gjør det vi kan for å gi oss selv en god opplevelse, med mål om å plante løpegleden 2017.

For dere.. løpegleden er viktig. Gleden og mestringsfølelsen er en av de viktigste faktorene som bestemmer om hvorvidt du kommer til å gjøre det igjen eller ei. Hvem som helst kan faktisk ta seg en tur utendørs, enten vi snakker rask gange, rolig jogg eller full spurt – du og din kropp bestemmer. Og om du virkelig ønsker å bli en av de som er glad i løpe utendørs – aldri tro at du ikke kan.

Javisst, det kjennes tungt ut de første gangene (forhåpentligvis litt bedre ved hjelp av tipsene i videoen), men sakte men sikkert vil du kjenne at det går lettere. Noe annet er fysisk umulig – jevnlig trening på en bestemt ting vil garantert gjøre deg bedre i noe. I tillegg er det viktig at du minner deg selv på hvor usannsynlig det er å være god i noe, uten å ha gjort særlig mye av det – mestring kommer med trening.

For min del syns jeg det er en fantastisk følelse å kjenne at jeg er i stand til å bære sin egen kroppsvekt, over tid, uten å.. dø, hehe. Selv kjenner jeg meg alltid sterk og forfrisket etter en løpetur i frisk luft, spesielt de gangene jeg klarer å holde tempoet til «prate-tempo».

Andre ting som jeg tenker er spesielt fordelaktig med løping er…

  • At det er så lett tilgjengelig. Man kan jo løpe stort sett hvor som helst, når som helst, og vi trenger ikke å bekymre oss for åpningstider, stappfulle treningssentere, klam luft og kule treningsklær. Vi kan bare gå ut av døra og do our thææng!
  • At jeg sover bedre. Ingenting slår det å avslutte en lang dag på jobben, gjerne ved kontorstolen, med en deilig løpetur som får skrittelleren min til å skrike av glede. Jeg blir nesten høy på livet når jeg er i gang, og deilig avslappet når jeg er hjemme igjen. Aka, jeg sover som en baby.
  • At jeg får alenetid. Med mindre jeg avtaler en løpedate eller er med på felles løpetrening så handler løpeturen om meg og mitt. Ikke minst får jeg alenetid til å tenke over dagens hendelser, fordøye inntrykk, være kreativ, gruble og kverulere.. i 99,9% av tilfellene virker «problemene» mine langt mindre enn når jeg dro ut på tur.
  • At jeg får frisk luft og dagslys. Jeg jobber, som de fleste av oss, innendørs, og bortsett fra at jeg rusler til og fra jobb er det lite tid til å være utendørs. Derfor er jeg sjeleglad de dagene jeg får flyttet treningsøktene mine ut, spesielt hvis jeg rekker dagslyset.

knyter insta

Avslutningsvis må jeg understreke fordelen med løping, som med all annen trening – det gir deg en ekte lyst til å være sunn! Du kjenner deg sunn og sterk når du har vært så rå og tatt valget om å ta deg en løpetur, og det skaper gjerne et ønske om å ta flere sunne, sterke valg som trekker deg i samme retning. Min erfaring tilsier at dette skjer for de fleste av oss når vi kommer i gang med trening, uansett treningsform, og med løping som er så lett tilgjengelig er altså denne tilstanden langt nærmere enn du tror.

Du må bare sørge for å plante litt løpeglede først, gjerne ved hjelp av tipsene i dette innlegget. Og det er som jeg alltid sier – kan jeg, kan du!

 

Flere
Artikkler