Proteinrik superfrokost med næringsrike chiafrø

Denne herligheten nevnte jeg såvidt på bloggen i helgen, og som lovet, her kommer oppskriften. Som alltid er den så enkel at jeg må gå en liten runde med meg selv på om hvorvidt den er “bloggbar eller ei”, men jeg havner jo i 9 av 10 tilfeller på ja – det enkle er alltid det beste! Jeg liker så godt følelsen denne frokosten gir meg, om det er lov å si, haha – lettfordøyelig og smafullt på morgenen, akkurat slik jeg liker det.

Chiafrø, som på mange måter er hovedingrediensen i dagens matmandag, beskrives som en næringsbombe uten like. De små frøene inneholder omega 3, protein, magnesium og fiber, for å nevne noe, og har en litt ekstra artig funksjon som gjør at jeg er så glad i de – de sveller så fort man tilsetter væske, og sammen blir det en sånn digg, grøtaktig konsistens på det hele. NAM!

I denne oppskriften har jeg tilsatt gresk yoghurt, bringebær og soyamelk, men her er det bare fantasien som setter grenser.

ingred

Ganske tilfeldig at jeg gikk for soyamelk – jeg fikk det i goodiebagen på Run and Relax-eventet vi hadde for noen uker siden, og er nå på god vei ned i kartongen. Går nok tilbake til vanlig melk når den er tom, men artig med litt variasjon.

beer numm

 Du trenger

Alt som er på bildet over, det vil si…

  • En type melk
  • Chiafrø, jeg brukte cirka tre spiseskjeer.
  • En halv boks med gresk yoghurt
  • Bringebær eller en annen type bær
  • Søtningsmiddel (på bildet har jeg Stevia, som jeg har tatt over på et glass av praktiske årsaker).

Og slik gjør du… 

  • Miks ønsket mengde chiafrø med ønsket mengde melk.
  • La stå i kjøleskapet en time eller to, eventuelt over natta.
  • Miks herligheten sammen med gresk yoghurt.
  • Tilsett bærene.
  • Og voilá, fiks ferdig superfrokost – minimalt med innsats, rot og kokkelering.

Gleder meg til å høre hva dere syns! Chiafrøene og yoghurten sammen gjør frokosten proteinrik, i tillegg til at du får i deg fett og karbo. Når det er sagt kan du med fordell spice den opp med litt havregryn, banan, nøtter, proteinpulver for smaks skyld (om du trives med den slags).. ja, mulighetene er uendelige.

Chiafrø blandet med væske er ihvertfall en sabla god base, og et superdigg frokostalternativ. 

Du får tak i de små frøene på alle helsekostbutikker, og vil tro det er tilgjengelig på litt sånn ekstra jålete matbutikker også.. du vet, Meny og greier, hehe.


Utover denne herlige oppskriften dere – det er mandag, solen skinner og jeg kjenner meg langt bedre i formen. Faktisk så mye bedre at jeg i skrivende stund befinner meg på kontoret, akkurat ferdig med vårt ukentlige redaksjonsmøte her på jobben. Man får sånn ekstra takknemlig følelse over å være heldig å få jobbe med så mange fine folk når man har vært borte en hel (!) uke (kan ikke huske sist det skjedde ass), og gleder meg til en ny, vanlig, deilig arbeidsuke, dog med litt roligere tempo enn vanlig. Noe særlig med trening blir det heller ikke (du vet, lytter til kroppen), så jeg føler virkelig jeg har “verden for mine føtter” akkurat nå – det er en god følelse!

God mandag til deg. 

Flere
Artikkler