Slik holder du på treningsmotivasjonen

 

For ikke så altfor lenge siden ble jeg intervjuet av trening.no, der januartrening og motivasjon sto på agendaen. Superhyggelig å kunne bidra, og jeg er så glad for å få lov til å uttale meg om noe som ligger mitt hjerte så nært 🙂

Du kan sjekke ut saken HER.

Overskriften beskriver temaet – et aktuelt tema for de fleste av oss, med andre ord. Jeg syns alltid det er litt vanskelig å svare i slike saker, da det som funker for noen ikke nødvendigvis funker for andre (og motsatt), men sånn generelt sett er det noen ting som alltid går igjen. Disse har jeg prøvd å kartlegge i denne saken, uten å gjøre det hele aalt for omfattende – det får man jo sjeldent mulighet til i slike saker, dessverre 😉

Kort oppsummert… 

  • Finne ut hvorfor dette er viktig for deg å gå i gang med før du begynner. På den måten er det lettere å holde på motivasjonen over tid, spesielt om du er flink til å bruke disse «hvorfor»-elementene underveis i prosessen.
  • Ikke gå for hardt ut. Jeg vet det frister, men helt seriøst – det som ikke er bærekraftig over tid er ikke noe mer enn en investering i en mental berg- og dalbane, der eget kroppsbilde og selvfølelse er mest utsatt.
  • Sett målbare treningsmål. På den måten gir du deg selv den gode følelsen av å kjenne at du har fremgang og «får igjen» for innsatsen du legger ned.
  • Ha som mål å tilpasse trening og kosthold til din hverdag – ikke omvendt.
  • Ha gjerne fokus på én ting av gangen. I boken The One Thing av Gary Keller kan du lese mer om hvorfor det er hensiktsmessig å rette fokus mot kun én endring av gangen, den viktigst, og på den måten påvirke andre valg og handlinger, uten å tømme tanken og gå lei.

Skjermbilde 2017-01-17 kl. 13.40.38

Det er jo dette som er den virkelige utfordringen med #shapeupkickstart, og alle mulige andre kickstart-varianter. Jeg har virkelig prøvd å legge opp til at denne kickstarten er noe som varer, ikke bare i disse åtte ukene, men også etterpå. Det samme gjelder for jentene på workshopen min, «bli din egen PT» – kontinuitet er nøkkelen til suksess.

Hvorfor?

Fordi trening er ferskvare, og det samme er resultatene du høster av det. 

Avslutningsvis, jeg må bare skyte inn, om jentene fra workshopen min.. de er så sabla flinke! Vi har en felles Facebook-gruppe der vi utveksler erfaringer og holder hverandre oppdatert på hvordan det går, og ja.. de er bare så rå!

gjeng iii

Ikke minst virker det som om de lærer sjukt mye av prosessen, og det blir spennende å møte de igjen i morgen. Da har vi nemlig nok en samling, der vi skal gå igjennom teknikk og bevegelse knyttet til styrketrening, i tillegg til en god treningsøkt – of course!

Speaking of, jeg får nesten jobbe litt videre her. Forberedelse til nettopp workshopen i morgen står på agendaen, i tillegg til en tre siders sak som jeg egentlig hadde god tid på, men vips, så ble den fremskyndet til en utgave tidligere, og vips, så ble det kveldsjobbing på meg, hehe. Livet som frilanser!

Ha en nydelig onsdag 🙂 

Flere
Artikkler