Styrketrening – mine fem favorittøvelser akkurat nå

Noe av det beste med å bli bedre på video, som undertegnede virkelig legger seg i selen for å bli, er at man opparbeider seg mye bra innhold! For de av dere som ikke har fått det med dere, jeg deler en video på min Facebook-side hver dag frem til julaften, som et forsøk på å levere en form for julekalender som er både inspirerende og kunnskapsgivende, hehe.

Les mer om «tipselenderen» HER, og få de med deg på min Facebook-side HER.

Tidligere i dag så jeg gjennom YouTube-videoene mine hittil. og så jeg hadde samlet opp alle favorittøvelsene mine. Akkura nå, i tillegg til knebøy og pullups/chins, er det disse øvelsene jeg gjør mest av. Jeg kjente jeg ble fylt av treningsinspo når jeg så igjennom denne gjengen med treningsvideoer, så jeg håper dere blir det samme når jeg deler disse fem superøvelsene i dagens #treningstirsdag. 

meg

  • Stående roing med stang

Denne øvelsen gir så god kontakt med ryggen, og man kan potensielt legge på en del vekt. Pass på at du trekker stanga langs forside lår hele veien, og at den hviler inntil hofta i topposisjonen. Her er det fort gjort å jukse når det begynner å bli tungt. Jeg kjører denne i begynnelsen av en styrkeøkt, da med en vekt der jeg klarer 6-8 repetisjoner, eller som en finisher på en overkroppsøkt, da med lettere vekter og opp mot 12-20 repetisjoner.

  • Rygghev for rumpe og bakside lår

Denne øvelsen har jeg skrevet om i en tidligere #treningstirsdag. Sjekk ut innlegget HER. Det er ikke alltid like lett å få god kontakt med rumpa, og det som funker for noen funker ikke nødvendigvis like bra for andre. Denne funker sjukt bra for meg! Her gjelder det å prøve seg frem med både fotstilling og plassering av hofta – hva enn som skal til for at du får god kontakt med baksiden.

  • Pullover med beinsplitt

Pullover er kanskje en kjent øvelse for noen, men at øvelsen utføres med denne beinsplitten har jeg ikke sett så altfor ofte. Den lille vrien gjør at du setter større krav til kjernemuskulaturen, fordi du må jobbe for å presse korsryggen ned i underlaget, samtidig som du skal skape kraft med overkroppen. I tillegg liker jeg den fordi bevegelsen i stor grad likner skigåing, der man staker seg fremover med overkroppen, må holde kjernen stabil og beina er til enhver tid i en ujevn posisjon. Jeg gjør som regel denne på slutten av en økt, med rundt 15-20 repetisjoner, 2 runder. Litt utholdende styrke altså. Akkurat som på ski.

  • Situps på massasjerulle

Mye styrketrening fordrer at man pleier kroppen deretter. Jeg prøver å ta meg en runde på massasjerulla minst to ganger i uka, der øvelsen under er en av mine favoritter. Denne varianten gjør jeg som regel også før jeg trener pullups, for å forberede kroppen på bevegelsen. Dette er ikke en styrkeøvelse akkurat da, mer en øvelse for mobilitet og bevegelighet, men.. shit au, det er en favoritt, så da hører den til på lista, hehe.

  • Utfall bakover

Som en variant til knebøy er denne øvelsen super. Ved å plassere den fremre foten på en vektskive som dette får du en hakket større bevegelse, som igjen gjør øvelsen mer utfordrende. Når jeg kjører med tunge vekter på en stang syns jeg det kan være litt skummelt å balansere på en step, så jeg liker denne varianten. Denne kan varieres i det uendelige, men en liten utfordring kan jo være at du prøver å legge på en vekt som gjør at du ikke klarer særlig mer enn 6-10 repetisjoner. Kjør 3-4 sett, and «feel the burn», hehe.

 

Ah, nå ble jeg gira på å dra på trening, hehe. Det er det jeg liker så godt med trening – det hele er egentlig ganske enkelt. Tren på den og den måten, og oppnå det og det resultatet. Samtidig kan det varieres i det uendelige, og man kan hele tiden krydre opp øktene sine med øvelser som gjør at man syns det er moro å trene seg til en sterkere kropp. Det er blant annet noe av det jeg gleder meg til å lære bort på workshopen min i januar! Som et siste lite pip, førjulstilbidet går ut 15. desember, så på tide å slå til nå om du er keen på å bli med på moroa.

  • Les mer om workshopen min HER. Du melder deg på ved å sende meg en mail på Pia@rawtrening.no.

Dagen i dag har gått med til jobb, en liten fotoshoot, mere jobb, en nydelig styrkeøkt på beina, før jeg omsider kom meg hjem. Mannen overrasket meg med en lussekatt når han kom hjem fra jobb, og det made my day, haha. Det, i tillegg til pitabrød-middagen vi akkurat fortærte. NAM.

  • Du finner oppskriften HER.

Ha en fortsatt fin kveld hjerter. Og du – hvis du har noen tips til en Instagram-profil eller liknende som gir deg masse inspirasjon til nye øvelser, eller bare sånn generelt, tips gjerne om han/henne i kommentarfeltet. Alltid gira på å følge kule folk som gir meg treningsglede og inspirasjon! Ha en god kveld, så blogges vi i morgen.


Få updates, tips og triks på Facebook-siden min HER // Følg meg på Instagram HER // På Snapchat finner du meg under Piapiapiapia // YouTube-kanalen min finner du HER.

Flere
Artikkler