Super helkroppsøvelse(r) i slynger!

Har du noen gang prøvd “cardio squat” i slynger?

Det er en ganske morsom og enkel øvelse som utfordrer både styrke og kondisjon. Den er hentet fra denne saken, som var på trykk i juliutgaven av ShapeUp i 2014.

Bruk øvelsen på slutten av en treningsøkt, for å ta ut siste rest av kropp og kondis, eller ha den som en del av en intensiv treningsøkt, der målet er å trene kondisjon eller utholdende styrke.

Fordi du trener kun med egen kroppsvekt er øvelsen ganske skånsom, men samtidig effektiv fordi du bruker hele kroppen.

Slik gjør du:

Stå med bena i hoftebreddes avstand, og hold slyngen med bøyde armer foran deg. Gå ned i en knebøy, og hopp så høyt du klarer samtidig som du gjør en robevegelse i lufta. Hold blikket opp mot utspringet til slyngen for en god posisjon på nakken når du gjør øvelsen.

Foto: Rasmus Kongsøre
Foto: Rasmus Kongsøre
Foto: Rasmus Kongsøre
Foto: Rasmus Kongsøre

Du kan selvfølgelig se video av øvelsen på min fantastiske YouTube-kanal!

En annen variant er å krysse bena som på dette bildet…

Foto: Rasmus Kongsøre
Foto: Rasmus Kongsøre

… Og hoppe opp og ned på samme måte. Husker jeg syns den siste var liiitt funky, men jeg kjente den godt i bena, på en annen måte enn ved typiske benøvelser. Ikke noe jeg anbefaler å kjøre som hovedøvelsen i beintreningsprogrammet ditt kanskje, men absolutt en morsom øvelse å teste og variere treningen med. Se video her om du blir nysgjerrig 😉

Her kan du sjekke ut hele slyngetreningsprogrammet.

Noe å teste på trening i morgen kanskje?

Flere
Artikkler