Supermat – yey or ney?

I ukas episode av Treningspodden snakker vi om supermat, og om hvorvidt det har en effekt eller ei. Vi snakker om det på bestilling fra en lytter, som beskriver supermat som hvetegress, spirulina og ++, hehe. Er det så supert som man skal ha det til, og har jeg og Silje noen erfaringer med dette?

I episoden får vi hjelp fra en ernæringsekspert – hva hun tenker i fulle trekk får du høre om du lytter til episoden, og som absolutt bør danne grunnlaget for om hvorvidt dette er noe du ønsker å teste eller ei. Selv er jeg åpen om mine egne erfaringer i ukas episode, og at jeg selv har brukt «supermat» (jeg kaller det bare grønne pulvere, haha) av og på i mange år. Det begynte med at jeg fikk teste det som journalist i ShapeUp, og siden da har jeg shoppet litt på iHerb, plukket fra meg fra eventer, fått litt #spons her og der, du vet.. litt schizofren i bruken, og det er jeg fortsatt.

I mine øyne er det en positiv ting for kroppen min, og jeg føler at jeg føler meg ekstra bra de dagene jeg får i meg en grønn shake med både spirulina, chlorella, gjerne litt hvetegress, kanskje litt rå kakao, du vet – alle de gode greiene i en og samme shake. Om det er placebo eller ei skal jeg ikke diskutere – det vet jeg rett og slett ikke, og det er ikke noe overbevisende god forskning som beviser det ene eller det andre enda heller, ihvertfall ikke som jeg har kommet over. Men jeg står ved mitt – de periodene, og på de dagene, jeg får i meg mitt faste, grønne pulver, ja, da er jeg særdeles fornøyd og jeg føler meg bra.

Kanskje mer av dette..

Kanskje (enda) mer av dette…

... er minst like bra som dette.

.. er minst like bra som dette? 

I korte trekk er spirulina en blågrønn ferskvannsalge, og sies å ha unike næringsegenskaper. I tillegg skal den ha myke cellevegger som lett brytes ned i fordøyelsen, og som dermed gjør at næringen blir lett tilgjengelig for kroppen. Den sterke, blågrønne fargen får den fra sitt høye klorofyllinnhold, og inneholder blant annet 20 ganger mer protein enn soyabønner og 200 ganger mer protein enn kjøtt.

Det er jo ikke akkurat sannsynlig å skulle spise like mye spirulina som man gjør av bønner eller kjøtt, men det gir om ikke annet et godt bilde på hvor mye protein det inneholder. 

Chlorella er også en alge, rik på proten, vitamin B12, jern og en rekke andre mikronæringsstoffer. Noe forskning indikerer at det kan binde opp tungmetaller i kroppen. I onlinekurset til Børge Fagerli lærte vi noe om disse to algene, og at det er forskning som har vist at det kan ha fordeler i noen tilfeller. Samtidig er det forsket svært lite på langtidseffekter- og fordeler ved dette, og det er ikke bevist og skrevet i stein at disse to pulverene har så mye «supert» for seg som det loves.

Jeg er ikke noe evig forkjemper for «supermat», og mener hver enkelt må innhente informasjon og ta et valg på om hvorvidt dette er noe man tror på eller ei. For mange kan det nok være langt viktigere ting å fokusere på, før man vurderer å investere i dette.

Du vet, mer grønnsaker, bær og frukt i kosten, med fokus på grønnsaker, sunt fett, nok protein.. De gode, gamle vanlige tingene som vi alle vender tilbake til når jakten på «den magiske løsningen» er over, haha.

Så for å runde av – dette er den litt alternative siden av meg som har kommet over en hel del informasjon, har hatt og fortsetter å ha positive opplevelser med det, og trives godt med å teste ut pulverene i ulike varianter. Nå tester jeg for eksempel ut produkter fra Supernature, som er avbildet i dette innlegget – grønt og skjønt!

Jeg har ikke noen sterke meninger om dette verken den ene eller den andre veien, men trives godt med å ta det selv, om det så bare er placebo 😉 Om du har spørsmål er det bare å fyre løs i kommentarfeltet. Del også gjerne egenerfaringer med dette, det er kjempespennende å høre om! Avslutter innlegget med å lenke til et par av podcastene og artiklene jeg har vært borti´om emnet.

  • Ben Greenfield er en real «treningsnørd», og har blant annet en podcast jeg hører på ganske ofte. I denne episoden dykker han grundig ned i spirulina og chlorella, og i denne artikkelen skriver han utfyllende om samme tema.
  • The Model Health Show er en podcst jeg ofte hører på, og HER har han skrevet en artikkel om spirulina og dets helsefordeler.

Merk at begge disse gutta avslutter sine innlegg med å referere til en eller annen nettbutikk som selger supermaten de skriver om, og at de»tilfeldigvis» har en rabattkode på lur som vi som lesere er så heldige å få bruke, hehe. Mest sannsynlig er dette et samarbeid de har fordi de kan stå inne for produktene, jeg føler det er slik de fleste profiler jobber nå om dagen, men tja.. det er alltid kjekt å være oppmerksom på det. 

  • Examine.com med ulike henvisninger til videre forskningsartikler. Jeg syns oversikten i selve artikkelen var interessant, men ja.. nok av stoff å lese seg opp på. Sjekk ut siden HER.

Utover dette.. google it, hehe.

Vet egentlig ikke om jeg snakket disse grønne pulverene opp eller ned jeg nå, haha – prøv selv og vær din egen dommmer, det må nok være konklusjonen.

Nå kjenner dere ihvertfall til mine tanker rundt det hele 🙂

... i mangel på en smart konklusjon, la oss bare konkludere med dette.

 

… i mangel på en smart konklusjon, la oss bare konkludere med dette.

Flere
Artikkler