Fem tips til en sånn passe sunn påske

Dagens innlegg handler egentlig bare om å evne å kose seg i påsken, uten å gå helt bananas i matfatet. For ja.. vi kan vel innrømme at mange av oss treningsjenter har en litt sånn.. alt eller ingenting-mentalitet når det kommer til spiselig feriekos? Jeg havner ihvertfall ganske kjapt på sukkerkjøret, om jeg ikke stiller litt forberedt til påskekosen.

PicMonkey Collage

En god blanding av sunt og usunt må jo være det aller, aller beste!

Jeg har fått mange spørsmål rundt dette med «påskekosen», i år som i fjor – balanse er i vinden om dagen, og vi vil jo gjerne utøve det i disse glade påskedager også. Det er ihvertfall mitt tips, om du ønsker å komme hjem fra påskefjellet like sunn, fresh og opplagt som du var når du ankom. Det ideelle er jo å komme hjem enda freshere 😉

pia

For min del er dette en viktig del av å kose meg – de gangene jeg koser meg som mest er når jeg evner å fylle opp kroppen med sunne godsaker, bra næring og masse aktivitet, i tillegg til å nyte det lille ekstra som hører ferietiden til. Chocolate, come at me!

SÅ, en annen overskrift på dette innlegget kunne vært noe sånt som.. «Treningsjenter: slik koser vi oss MAX i påsken» 😀

image

Jeg var så heldig å få påskeegg av MT-kunden min Hanne – jeg ble så glad! 

SÅ, på bestilling fra dere, her er mine beste tips til hvordan vi alle surfer oss igjennom påsken, med godis og det hele, på best mulig måte.

 

  • Start dagen på topp!

Jeg kommer til å starte hver morgen med et stort glass vann, en kruttsterk kopp med kaffe og en real superfrokost! På den måten legger jeg et godt grunnlag for resten av dagen – en sunn og næringsrik start på dagen gir meg lyst til å spise næringsrikt hele dagen.

P1020079

Vi kan doble opp denne pannekakeoppskriften for eksempel, og lage en proteinrik kraftfrokost til hele familien. Vi sikrer oss god påskekarma, og hele gjengen blir smørblide. 

 

  • Fokusere på all den næringen vi trenger å få i oss

Maskineriet trenger proteiner, fett og karbs i kroppen, i tillegg til mange ulike vitaminer og mineraler. Den beste måten å sikre seg denne cocktailen av næring er å spise sunt, variert og nok! Ikke fall for fristelsen til å spise mindre bare fordi det er fridager og påske, for så å ta det igjen med godis på slutten av dagen. Nyt heller at du har god tid til å gjøre deg litt ekstra flid med maten.

 

  • Unngå oksehunger

Nåe oksehungeren kommer.. så vil ihvertfall ikke jeg være i nærheten av godteriskåla. Ved å sikre kroppen nok næring hver eneste dag gjør vi ikke bare skrotten glad, men også topplokket. Man kjenner seg tilfreds, og merker at kroppen har fått det den trenger. DA kan jeg gjerne spice opp det hele med litt sjokkis her og der. Men jeg liker å sørge for at det kommer i tillegg til den gode næringen, ikke isteden for.

 

  • Spar godteriet til slutt

Jeg er på godterikjøret om jeg starter tidlig. Her er vi nok ulike, men om du er som meg og ikke eier godteribremser.. ta et valg om å vente til en bestemt «kosetid», kos deg ihjel, og deretter avslutt kosetiden. Men merk, denne gjelder nok for de av oss som er litt sånn.. alt eller ingenting når det kommer til godis. For min egen del handler det om å beskytte meg selv mot.. meg selv, hehe.image

Jeg har ikke gått på ski siden Holmenkollenmarsjen og sykdomsperioden min i februar. Det er med blandene følelser jeg tar frem skiene igjen denne påsken, hehe. 

 

  • Vær en festløve!

Denne er kanskje litt utradisjonell da. Sorry til alle under 18, og sorry til de som skal ha en rolig familiepåske, hehe. 

For min del fører påsken med seg litt afterski og morobrus i solveggen, noe jeg absolutt ikke vil være foruten. For min egen del går jeg som regel for så ren drikke som mulig, og prøver å drikke et glass vann for hver enhet. Når moroa er over heller jeg enkelt og greit nedpå med masse, masse, masse vann, samt noe sunt å spise. No magic, but it works like a charm! I tillegg skal jeg inspirere meg av denne søndagen, og bestemme meg for spesielt èn ting før jeg legger meg – i morgen skal jeg ikke være klein.

 

Hva gjør dere for å sikre godfølelsen i påsken? 

Prates snart – påsketid gir bloggetid 😀

 

Flere
Artikkler