Tre enkle tips til å få i seg mer fisk – og hvordan du kan helgardere deg

Inneholder reklame ism. OmegaMed Extra

Å få i meg bra næring gjennom maten jeg spiser har vært et fokus for meg i x antall år, som kanskje har vært litt ekstra tilstede nå som jeg er preggers. Det er liten tvil blant noen av oss om at fisk er sunt, og ifølge Helsedirektoratet bør vi spise det til middag to til tre ganger i uken, samt bruke det som pålegg – seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.

Vel, som jeg har nevnt for dere før, jeg innfrir dessverre ikke helt her, så for å helgardere meg, ettersom vi vet hvor viktig det er å få i oss Omega 3, bruker jeg OmegaMed Extra hver eneste dag. Jeg elske at én beholder varer så lenge, at de også inneholder vitamin D, de er små, og dermed enkle å få i seg, og kanskje aller viktigst – man gulper ikke fiskesmak etter å ha tatt de.

Men, i tillegg ønsker jeg jo å spise mer fisk, ettersom det er både godt og sunt. Dette er noe jeg har prøvd å ta litt ekstra tak i i det siste, og her er mine tre beste tips, til både meg selv og dere, til hvordan jeg kan få det til.

  • Pålegg!

Mannen er ikke veldig begeistret for fisk, og dermed inntar jeg det gjerne til andre måltider enn middag. Makrell i tomat er en evig favoritt, og altså, ferskt brød med makrell i tomat, gjerne med et glass melk ved siden av.. det er lite som slår det, ass.

  • Fiskekaker!

Jeg velger en variant med så høy andel fisk som mulig (86% er favoritten), og spiser de enten kalde på farta, gjerne sammen med noen grønnsaker eller en frukt, eller på brødskiva, gjerne varmet opp, hvis jeg har tid. Til lunsj er jeg veldig glad i å steke meg et par fiskekaker, gjerne sammen med en fantastisk mos bestående av erter og brokkoli, eller en klassisk guakkis, aka. guacomole – nydelig!

  • Bestemme seg, for så å eksperimentere.

For min del tror jeg mye er gjort om jeg bestemmer meg for å ha fisk til middag én gang i uken, eller annenhver uke for den saks skyld, bare for å komme i gang. Da er det nok smart å starte med middager som “forkler” fiskesmaken litt (også for mannens skyld, hehe), så kan man avansere litt etterhvert. Jeg er, som du skjønner, ikke noe mesterkokk med fisk på kjøkkenet, men noen oppskrifter har jeg da testet ut opp igjennom. De du ser under her er favorittene!

  1. En idiotenkel oppskrift som gjør det lettere å spise mer fisk – sjekk den ut her. 
  2. Næringsrik thaigryte med torsk og grønnsaker – sjekk den ut her. 
  3. Pizza med superbunn av tunfisk – sjekk den ut her. 

Sistnevnte er en oppskrift fra Linda Stuhaug, fordi den jeg hadde liggende på bloggen er så gammel at bildene har blitt tapt i prosessen med å flytte bloggen fra et sted til et annet. Anyhow, jeg fikk den sikkert av Linda en gang i tiden, som med så mange andre oppskrifter, og det er altså så enkelt som å blande tunfisk inn som en del av bunnen på pizzaen – det er superdigg!

Håper du fikk litt inspo til hvordan fisk kan bli en større del av hverdagen din – jeg fikk meg ihvertfall en god påminner selv, og skal prøve å bli bedre.. men det er enda godt å vite at jeg uansett får i meg det jeg trenger gjennom OmegaMed Extra dersom jeg skulle feile noen uker.. og måneder.. hehe.

God mandag, dere?

 

 

 

Flere
Artikkler