Tre ting som gir godfølelsen etter ferien

… og som jeg stort sett alltid gjør dagen etter jeg har kommet hjem fra ferie!

Uansett hvor mye vi går inn for å spise næringsrikt og bevege oss masse vil det alltid være et avvik fra de supergode vanene og rutinene som man har i hverdagen, ihvertfall her i gården. Dette er også mye av grunnen til at jeg alltid kommer hjem toppmotivert, da jeg gleder meg til å ta fatt på kostholds- og treningsrutinene som jeg elsker.

Her er tre ting jeg alltid gjør når jeg kommer hjem fra ferie, enten den var fire dager lang (slik som den var for min del denne gangen), eller en til to uker.

  • Starter dagen med å drikke masse sitronvann!

Sitron har et ekstremt høyt innhold av C-vitaminer (dobbelt så mye som appelsin), og inneholder i tillegg noe som heter bioflavonioder, som forsterker virkningen av C-vitaminene. Det sies at sitron hjelper kroppen med å rense ut rester fra fordøyelsesprosessen, og at det hjelper leveren å rense seg selv. Jeg er ikke noe ernæringsekspert, men ved å google ting som sitron, lever, alkohol, sukker… så tipper jeg du ser logikken og ender på samme konklusjon som meg. Uansett, en ting er at jeg vet disse tingene, men jeg elsker aller mest følelsen sitronvann gir meg. Jeg starter som regel hver dag med en halv liter vann, men etter ferien er jeg altså påpasselig med å oppgradere den daglige morgenhydreringen til sitronvann.

sitronlemonn

Det er verdt å nevne at jeg prøver å drikke en del sitronvann på ferie også. Med mye varme og tung mat er det digg å drikke noe som smaker godt og syrlig, og det blir lettere å drikke mer vann. I tillegg opplever jeg at det dreper litt søtsug innimellom, og hjelper meg å fordøye tunge måltider. Dette er mine personlige erfaringer, jeg har ikke en serie med forskningsartikler å lenke til, men jeg anbefaler deg å teste lell – mer vann kan aldri skade.

  • Kom deg opp!

På ferie får vi ofte en ujevn døgnrytme, med både sene kvelder og sene morgener. Jeg prøver alltid å komme meg opp i rimelig hverdagstid etter ferien (rundt 8, 9), for å kjappest mulig skru døgnrytmen tilbake til normalen. Bonusen? Du får masse ut av dagen, du starter dagen med god samvittighet fordi du startet den med et godt valg, og du kommer til å sovne som en baby når kvelden kommer. Vinn, vinn.

kaffee

En kruttsterk kaffekopp får meg alltid opp av senga! Elsk.

  • Mekk en næringsrik frokost!

Tenk på alt kroppen din kanskje har fått mindre av enn vanlig på ferie – proteiner, sunt fett, grønnsaker, vitaminer og mineraler. På tide å fylle opp igjen! For min del får jeg verdens beste følelse av å starte dagen med grønnsaker og egg, og dermed er dette min løsning når jeg skal spise meg til godfølelsen fra morgenstund av. ingred frokostcollage

Jeg kan forresten anbefale disse to krydderene på egg, enten du steker eller koker de. Et lite dryss av de to gir en nydelig smak, og slår ketchup langt ned i støvlene.

smoothie

En smoothie kan også være den perfekte «post-vacation»-frokosten. 

So there you have it – tre tips som får deg langt på vei til godfølelsen etter feriedager med mye kos.

Det er godfølelsen som gir oss motivasjon til å komme i gang med gode rutiner og vaner, og nettopp derfor syns jeg det er så viktig å fokusere på den, både for meg selv, men også til andre. Personlig har jeg vært avsted på en firedagerstur med, tja.. mye kos, moro, avslapning, men også mye alkohol, for å kalle en spade for en spade. Jeg syns ikke det egner seg sånn veldig å rope ut om på en treningsblogg, men samtidig tror jeg ikke jeg er alene om å ta meg en fest eller to mer enn vanlig nå i ferien. Jeg syns det er en superviktig del av et sunt liv jeg, både fysisk og psykisk, og en viktig del av en balanse som funker for mange, deriblant meg. Det mange syns er vanskelig med det er kanskje å ha en god balanse, slik at man 1) enkelt og med glede kommer inn i gode vaner igjen, og 2) ikke reiser avgårde med festtoget og lar det vare til sommeren er over. Blant annet ved å dykke hodet ned i sukkerskåla og la det bli der.

Kroppene våre fortjener bedre, og i dag har du fått tre tips som hjelper dere på god vei til en god feriebalanse 🙂

 

Flere
Artikkler